Emma R. Formidler på børnebiblioteket

Det glæder Emma sig til i 2021

Som formidler i børnebiblioteket og mor til to små drenge giver jeg her 5 anbefalinger til børnebøger, som jeg har læst i det forgange år eller som jeg glæder mig til at skulle læse højt.

1. Lille Nø og mindste Mo – Hanne kvist, Hanne Bartholin og Maria Lundén (2020)
En flot illustrerede billedbog om det lod at være for lille men stadig stor nok til at passe på den endnu mindre. Det er en sød historie med plads til at tænke selv og i et anderledes format med fold ud sider, som giver bogen en ekstra dimension. Både handling og billeder opfordrer til snak og jeg glæder mig til at læse den højt for min 4,5 årige dreng som blev storebror i starten af sidste år og som så småt er begyndt at interessere sig for sin lillebror.
Lille Nø og mindste Mo er god som højtlæsning fra ca. 3 år

2. Viljetyven 1, 2 og 3 – Jan Kjær (2016, 2017 og 2018)
Jan Kjærs serie om Viljetyven som foregår i han kendte eventyrlige univers om Nomerne er ikke en ny udgivelse, men serien er ny her hjemme ved os. Hvis dit barn også er vild med magi, heltemod og kampen mellem det gode og det onde i en eventyrlige færd kunne Viljetyven være et godt bud. Måske vil du også opdage hvordan bøger i en serie avler mere læselyst eller højtlæsningslyst. Vi kunne sagtens læse serien igen og de to første bøger findes også som lydbog, som ved min store dreng glæder sig til at lytte til. Bøgerne om Viljetyven er med klare og farvestrålende billeder næsten på hver side.
Bøgerne kan læses fra ca. 4. klasse eller læses højt fra ca. 5 år.

3. Flere eventyr fra Mumidalen – Amanda Li (2020)
Der er kommet endnu en bog om vores venner i Mumidalen, som jeg har udset til den næste højtlæsningsbog, der skal læses inden sengetid. Denne nye højtlæsningsbog følger efter bogen af næsten samme titel, Eventyr fra Mumidalen, af samme forfatter og som gik rent ind hjemme hos os. Begge bøger er inspireret af skaberen af det Eventyrlige Mumiunivers Tove Jansson og så er disse bøger baseret på den animerede TV-serie om mumitroldene, hvorfra de også henter deres billeder. Begge bøger har ni korte historier i klassisk fortællerstruktur, hvori karaktererne fra Mumidalen kommer på eventyr, overkommer en udfordring med tilpas spænding, men heller ikke for meget, inden det hele ender godt igen.
Total Feel Good og perfekt til højtlæsning for de 5-8årige.

4. Alletiders bøger vi læser sammen (2020)
Denne samling af velkendte billedbøger var en af de firkantet og flade (eller næsten, den er på 239 sider) gaver under juletræet i det forgange år. Nogle af historierne kender vi og dem er vi startet med at genlæse, andre historier er nye og dem glæder jeg mig til at læse med mine børn. I bogen er der udvalgt en række gode danske billedebøger helt fra 1835 og frem til i dag. I støder blandt andre på den frække Vitello, Palle alene i verden og Halfdan Rasmussens elskede børnerim. Fint pakket ind og så endda med forord af HKH Kronprins Frederik.
Historierne er gode som højtlæsning for børn i alle aldre.

5. Se, rør, føl og form: stimulerer din babys sanser (2020)
”Nå ja, så er der jo også ham den lille” kommer jeg altid i tanke om til sidst, når jeg har været på jagt efter nye bøger i børnebiblioteket. Min mindste dreng på 1 år er, ulig sin bogelskende storebror, knap så interesseret i hvad der sker inde i de der bøger. Det bøgerne er bedst til er faktisk at kure hen af gulvet, som om det var en racer bil, mens han slider hul på stort set samtlige bukseknæ i garderoben. Derfor skal man kunne noget ekstra inde i bogen som at røre og pille ved noget sjovt, hvis jeg skal have held med at fange min 1åriges interesse.
Denne pegebog er med tykke papsider og rør- og føleeffekter. Den kan læses og leges med fra 0 år.

Materialer