Det glæder Anne H sig til i 2021

07.01.21
Læs hvad Anne H glæder sig til i 2021
  1. Hvid skrøbelighed: Hvorfor det er så svært for hvide at tale om racisme – Robin DiAngelo (2021)
    En af de senere års mest aktuelle bøger udkommer endelig på dansk, så den skal have et genlæs i 2021.
    I forbindelse med de mange Black Lives Matter-demonstrationer sidste år blev Robin DiAngelos bog anbefalet igen og igen til alle, der gerne ville vide mere om baggrunden for bevægelsen. Meget få danske biblioteker havde indkøbt bogen, så jeg ventede i månedsvis på at få den hjem, men det var ventetiden værd. Det er virkelig en øjenåbner af en bog, som alle burde læse – for vi er faktisk alle sammen racister, vidste du det? - og derfor er det så godt, at den snart udgives på dansk. Det er ikke en lang bog, men det er en kompakt bog, som jeg helt sikkert skal genlæse på dansk, så jeg er sikker på, at jeg har fået alle nuancerne med.
  2. Grundvold – Rachel Röst (2021)
    Jeg har længe været stor beundring af Rachel Röst og hendes forening ”Læs for livet”, der donerer biblioteker til institutioner for udsatte børn og unge, så derfor glæder jeg mig til at læse hendes debutroman i 2021.
    Rachel Röst har sagt, at hendes kærlighed til bøger reddede hende ved at give hende et tilflugtssted fra virkeligheden. Barndommen i Urbanplanen var plaget af svigt fra hendes mormonske forældre, og det er den barndom, der har inspireret hendes debutroman, Grundvold. Bogen giver med Rachel Rösts egne ord et indblik i en skjult verden præget af religiøs fanatisme, omsorgssvigt og litterære åndehuller.
  3. Forestillinger om støv-serien - Philip Pullman – La belle sauvage (2017) og Det hemmelige samfund (2020)
    De tre bøger i serien Det gyldne kompas tryllebandt mig som barn, og den nye tv-serie baseret på bøgerne var et lys i mørket sidste år. Derfor skal 2021 være året, hvor jeg får læst forhistorien i Forestillinger om støv-serien.
    Jeg har brugt al for lang tid på at overveje, hvilket dyr min dæmon ville være, så det er egentligt for dårligt, at jeg aldrig har fået læst om Lyras begyndelse. Historien om den forældreløse Lyra og hendes dæmon Pan – som for de uindviede er et stykke af ens sjæl, der lever uden for kroppen og tager form et dyr – startede med udgivelsen af bogen Det gyldne kompas i 1995, men den er ikke slut endnu. I 2017 kom starten på forhistorien med La Belle Sauvage, og sidste år blev den fulgt op med Det Hemmelige Samfund. Så inden den tredje og sidste bog i serien udkommer, skal jeg have læst de to andre, for jeg bliver da nødt til at vide, hvorfor Lyra egentligt endte på Jordan-kollegiet.
  4. In the heights (2021)
    Jeg nåede ikke mit 2020-nytårsforsæt om at kunne hele musicalen Hamilton udenad, men så er det jo godt, at der kommer en ny musical-film i 2021.
    Musicals – enten elsker man dem eller også hader man dem. Jeg elsker dem alle ubetinget, men i 2020 var der i min verden ingen over og ingen ved siden af musicalen Hamilton. Det har uden sammenligning været den mest hypede musical, siden den fik premiere på Broadway i 2015, men 2020 blev altså året, hvor en optagelse af musicalen blev udgivet, så alle os, der ikke lige kan tage en pendlertur til New York, fik mulighed for at se den. Derfor glæder jeg mig nu ekstra meget til, at filmatiseringen af musicalen In the heights får premiere i 2021. Musikken og teksterne er skrevet af Lin-Manuel Miranda, der også har skrevet Hamilton. Det kan næsten kun blive fantastisk!