Ny læsefestival for børn og unge - LÆS! skal booste læseglæden

25.10.23
I efteråret 2023 går bibliotekets nye læsefestival for børn og unge i luften for første gang. Den hedder LÆS! og er hverken mere eller mindre, end hvad navnet antyder. Det handler nemlig bare om at læse – og alle kan være med.

Af Miriam Yasmin Tarp Yamil, formidler

Læsning og fest er sjældent to ord, der bliver brugt i samme sætning, men det er netop, hvad LÆS! går ud på. I de tre første uger af oktober inviteres børn og unge i hele Horsens Kommune til at fejre læsningen sammen, og biblioteket forvandles til et sted med festivalstemning, hvor både store og små mødes til sjove og anderledes læseaktiviteter. Om man er til gysere, tegneserier, bøger om sommerfugle eller noget helt fjerde er lige meget. På LÆS! er der plads til alle. Her handler det nemlig om at gå på opdagelse i de mange universer, som læsningen tilbyder, ligesom festivalen har fokus på, at læsning kan opleves på mange måder – det kan være som højtlæsning eller gennem e-bøger, lydbøger, fagbøger og avislæsning. Læsningen giver os både adgang til ny viden, men den  skaber også et rum for fordybelse, hvor man kan tage på rejse i fantasifulde universer eller leve sig ind i andre karakterers liv for en stund.

Læseglæden i fokus

Der er god grund til at have fokus på børn og unges læsning. Resultater fra rapporten ”Børn og unges læsning 2021” som udkom i 2022, samt den seneste internationale læseundersøgelse, PIRLS, viser, at det står skidt til med læseglæden blandt danske børn og unge.

”De seneste tal om børn og unges læsning er nedslående, og derfor har vi med LÆS! valgt at satse stort på læseglæden. Vi skal stile efter, at gøre læsning til en aktivitet, som børn og unge er stolte af. Vi skal arbejde for at vække børns begejstring for litteratur og styrke deres lyst til læsning – og vi skal gøre det ved at inddrage børnene selv,” siger biblioteksleder Claus Hagstrøm Hansen.

Smag på læsningen

Når det handler om at skabe læseglæde, er der ikke kun én ting, der virker, og der kan være mange veje ind i læsningens univers. LÆS! vil derfor byde på en mangfoldighed af aktiviteter, hvor det er muligt gennem leg, inspiration og kreative workshops at få en  smagsprøve på forskellige typer af læseoplevelser. På LÆS! 2023 kan man blandt andet prøve kræfter med et Litterært Escape Room, komme på bogmesse og få ny læseinspiration eller deltage i forfatterworkshops og måske selv prøve kræfter med at lave sin egen historie.

LÆS! er en tilbagevendende festival, der sammen med børn, unge, deres lærere, forældre og øvrige fagprofessionelle sætter læsningen på dagsordenen i uge 40, 41 og 42. I de to første uger er der program for skolerne. Her deltager elever og lærere fra hele Horsens  kommune i spændende og anderledes aktiviteter omkring læsning. I efterårsferien vil der være et festivalprogram for børnefamilier, hvor både børn og voksne inviteres ind på biblioteket til festivalstemning og sjove arrangementer. Det bliver tre uger smækfyldt med aktiviteter, inspiration, fordybelse og fællesskab. Med andre ord, en vaske ægte læsefest!

Du kan finde hele programmet for LÆS! på bibliotekets egen hjemmeside på adressen:

horsensbibliotek.dk/læs.

Fakta | Børn og unges læsning

• Børn og unges læselyst falder med alderen. Hvor 64% af eleverne i 5. klasse nyder at læse, gælder det kun for 49 % af 8. klasses eleverne.
  • Flere piger end drenge nyder at læse. I 5. klasse er det 72% af pigerne der er enige i, at de nyder at læse, imens det gælder 57% af drengene.
  • Der er en sammenhæng mellem højtlæsning i hjemmet og læselyst: i 5. og 6. klasse gælder det, at de elever der lytter til højtlæsning i hjemmet eller taler med familien om det de har læst, er mere tilbøjelige til at have læselyst end de elever der sjældent gør det.
  • Humor er den genre, der er mest populær, og det er på tværs af klassetrin. Derudover scorer seriebøger og fantasy/sci-fi også højt hos alle klassetrin.
  • De mest populære bøger hos både drenge og piger i 5. klasse er Harry Potter-serien af J. K. Rowling, Skammer-serien af Lene Kaaberbøl og Ternet Ninja af Anders Matthesen.

Tal fra læsevaneundersøgelsen Børn og Unges Læsning 2021