Leder: Samtale, debat og læselyst

08.10.23
Kære læser, bibliotekerne er din kommunes fælles- og samlende sted for viden, oplevelser og refleksion.

af Claus Hagstrøm Hansen, Biblioteksleder

Folkebiblioteket går forrest, når det gælder den frie adgang til analoge eller digitale materialer, uanset om det er litteratur, musik eller film. Men biblioteket er også et sted, hvor du både kan spejle dig i vores samlinger, men også i andre mennesker, og hvor du kan blive klogere på det, du ikke naturligt spejler dig i.

Med ”Bladet” vil vi derfor, med afsæt i de mangeartede materialer, som vi udlåner og formidler, vække din interesse for alt det, biblioteket også er i en verden i konstant forandring. Fordi biblioteket også er en uafhængig arena for samtale og debat, hvor demokratiske samtaler kan opstå. Det sker fx gennem bibliotekernes arbejde med FN´s 17 Verdensmål, som biblioteket i samarbejde med andre relevante aktører aktivt arbejder med at formidle gennem din deltagelse og nysgerrighed, uanset om det handler om klimaindsats, ligestilling, sundhed og trivsel eller ét af de 17 andre verdensmål.

Biblioteket har, når vi deler materialerne med hinanden, siden den første bibliotekslov i 1920, været bannerfører for bæredygtighed. Og derfor slår ”Bladet” også et slag for det, det hele startede med, læsningen. Det slag skal blandt andet slås i bibliotekets nye læsefestival, LÆS!, som du kan (læse) meget mere om her i ”Bladet”. For gennem læsning lærer man at forstå sig selv og andre bedre. Man får kendskab til gamle ideer, og man finder på nye. Når man læser, vokser man ind i et fantastisk fællesskab af andre læsende  mennesker.

Vi glæder os derfor til at se dig på biblioteket, dit demokratiske drivhus, uanset om du skal benytte vores mange services og arrangementer eller tanke op til stimulering af læselysten. For biblioteket er et sted, hvor der er både er rum til fællesskab, spejling, debat og plads til fordybelse.

Claus Hagstrøm Hansen
Biblioteksleder