Månedens forfatter

25.10.23
Vores podcast om månedens forfatter er knyttet op på en Litteratursalon, hvor vi går i dybden med udvalgte forfatterskaber fra hele verden. Lyt med og kig forbi.

Af Thomas Vang Glud, formidler

Månedens forfatter udkommer én gang om måneden på bibliotekets podcastkanal ”Kulturskoven”.

Hvert enkelt podcastafsnit er knyttet op på en Litteratursalon, og her vil der være et oplæg fra en af bibliotekets formidlere samt en efterfølgende samtale om forfatterskabet. Der vil være mulighed for at diskutere, stille spørgsmål og undre sig sammen med andre. Det er interessant at se på forfatterskaber som helhed, fordi det giver et blik på, hvordan litteraturen fra en enkelt forfatter forandrer sig.

I første sæson af ”Månedens forfatter” var vi ude i verden og talte om både Annie Ernaux, Carlos Ruiz Zafón, Virginia Woolf, Elene Ferrante og Paul Auster.

I anden sæson bliver vi i Norden, og her kan du via både podcasts og Litteratursalon’er bliver klogere på en række forfattere.

Dansk verdenspremiere

Månedens forfatter i maj 2023 var den amerikanske forfatter Paul Auster. Auster er forfatter til en række anmelderroste romaner oversat til mere end 30 sprog. Hans attende roman, ”Baumgartner”, får verdenspremiere på dansk og er i boghandlerne den 6. oktober, men lidt senere på dit bibliotek. Amerikanske læsere må vente til november. Det er ikke første gang, Austers bøger får dansk verdenspremiere, og med ”Baumgartner” loves vi en klassisk Auster-roman om tilfældigheder, mirakler og erindring. Lyt til vores podcast om Paul Auster på ”Kulturskoven”.