Tove Jansson. Foto: Moomin characters tm

Månedens forfatter: Tove Jansson for voksne

I januar sætter biblioteket fokus på Tove Janssons forfatterskab for voksne

Tove Marika Jansson blev født i 1914 i Helsinki i et svensktalende kunstnerhjem, hvor moren var tegner og faren skulptør. Vintrene blev tilbragt i byen med forældrenes frisindede kunstnerliv som omdrejningspunkt, og somrene i den svenske skærgård.

Tove Jansson er kendt og elsket over hele verden for sine mange fortællinger fra Mumidalen og om Mumifamiliens liv i det hele taget. Hun debuterede som forfatter med ”Småtrollen och den stora översvämningen” i 1945, romanen kom første gang på dansk i 1954 med titlen ”Mumitroldene”. Den sidste Mumi-bog, ”Sent i november”, er udgivet første gang i 1970.

Inden Mumifamilien kom ind i Tove Janssons liv, var hun allerede som 15-årig debuteret som tegner i det politisk satiriske blad Garm, hvor hun med årene skabte sig en meget markant profil – og hvor en Snork, som er oplægget til Mumitrolden, dukkede op for første gang i starten af 1940'erne. Samtidig med arbejdet for Garm studerede Jansson på kunstskoler både i Stockholm og i Helsinki.

Fra 1968 og frem til få år før sin død i 2001 skrev Tove Jansson bøger til voksne, og har dermed også efterladt sig et væsentligt forfatterskab for voksne. Det er et forfatterskab med fokus på sansninger, på naturen og ikke mindst på relationer mellem mennesker og mellem mennesker og naturen. Novellen var hendes foretrukne form – en form, der passer perfekt til Janssons nære og sirlige betragtninger af de små, men vigtige ting og begivenheder i verden.

Du kan høre meget mere om Tove Janssons forfatterskab for voksne den 25. januar, hvor formidler Marie Hastrup Sørensen afholder litteratursalon om forfatterskabet på Horsens Bibliotek. Det foregår i afd. for skønlitteratur kl. 11-12. Der er gratis og du møder bare op. Vi har kaffe på kanden, og du må meget gerne medbringe din egen kop.

Og på vores podcastkanal ”Kulturskoven” kan du allerede nu høre Marie i samtale med Thomas Glud om forfatterskabet.