Månedens forfatter: Jenny Colgan

04.04.24
De senere år er der udkommet 2-3 bøger af Jenny Colgan om året på dansk. Det er romantiske feel good-bøger, og de er populære! Det må være, fordi de tilbyder noget, som læserne søger. Jeg satte mig for at undersøge, hvad det er.

Lyt til en podcast om Jenny Colgan ved at klikke her (åbner ekstern side)

Hygge, humor og fred i sjælen

Mit første møde med Jenny Colgans forfatterskab var ”Jul i boghandlen”. Det er en historie fuld af støvede bøger, glitrende julelys i frostvejr og glæden ved at arbejde hårdt og derved få noget til at lykkes - tilsat en portion humor. Det er kort sagt en hyggelig bog.

Efter at have læst den var jeg solgt. Hver gang jeg er i dårligt humør eller gerne vil rense hjernen imellem andre, mere barske bøger, så finder jeg tilbage til Jenny Colgan.

Populære bøger

Jenny Colgan har på kun 9 år fået udgivet 22 bøger på dansk. Jenny Colgan skriver med humor, varme og et lettilgængeligt og ligefremt sprog. Bortset fra to børnebøger, er det alle sammen romantisk feel good. Det er en genre, som ofte omtales både hånligt og nedladende: Det er tomme kalorier; Det er ikke rigtig litteratur.

Og det er rigtigt nok, at det ikke er bøger som vil revolutionere hverken kunstscenen, litteraturforståelsen eller samfundet.

Men Jenny Colgans bøger er populære, så det må være fordi de tilbyder noget, som læserne søger. Jeg satte mig for at undersøge, hvad det er.

På Horsens Kommunes biblioteker står der i alt 83 bøger, som Jenny Colgan har skrevet. Eller det er faktisk ikke rigtigt, for i skrivende stund er det kun 39 af bøgerne, der er hjemme på bibliotekerne: Over halvdelen er udlånt. De ligger rundt omkring på natborde og sofaborde eller er netop nu i hænderne på en opslugt læser.

Opløftende litteratur

Undervejs i mit arbejde for at blive klogere på Jenny Colgans forfatterskab, faldt jeg over begrebet ”up-lit”, som er en forkortelse for ”opløftende litteratur”. Bare det ene ord forklarer alt – det er nemlig præcis hvad, Jenny Colgans bøger er!

I en artikel fra JydskeVestkysten forklarer lektor i engelsk litteratur, Peter Mortensen, at krig, klimakriser og fremtidsfrygt fylder meget både i vores hverdag og i tidens litteratur, og det er som en modvægt til den tendens, at up-lit er blevet populær. Så disse bøger siger faktisk rigtig meget om os, vores samfund og den tid, vi lever i.

Løsninger på hverdagens problemer

Jenny Colgans bøger handler om unge kvinder, der føler sig rodløse. Måske er der sket noget for dem eller måske er de bare kørt sur i deres liv.

Meget ofte går hovedpersonen fra et tomt liv som udefra ser attraktivt ud: Det kan være et liv i storbyen med et fancy job eller måske rigdom. Herefter flytter hovedpersonen til et mindre samfund, som ved første øjekast er rædselsfuldt: Der er ingen mobildækning, det regner og man kan ikke få en ordentlig café latte.

Men hen ad vejen opdager hovedpersonen værdien i de mere simple ting: Man kender sine naboer og kan altid få en hjælpende hånd og en dampende kop te, og den friske luft og det sjældne solskin er uvurderligt.

Og så gemmer der sig som regel en meget flot skotsk mand med en nuttet accent et sted i historien…

Det handler med andre ord om at finde glæden i de nære og de simple ting.

Det er ikke en løsning på klimakriser og krig, men det er måske en løsning der føles vigtig og opnåelig i manges hverdag, hvor man kan føle, at man farer vild i livets mange tilbud og de sociale mediers tillokkende glitter.