Udsnit af forsider

De spændende danskere

07.11.23
En oversigt over nogle af de spændende biografier om danskere, der er udkommet i år.

Kært barn har mange navne: biografier, livsfortællinger, memoirer, erindringer - og hvis du spørger en bibliotekar, vil du muligvis høre det lidt kryptiske udtryk "en nioghalvfemsfire". Det sidste er ganske enkelt en beskrivelse af, hvor man finder bøgerne i bibliotekets opstilling. Men fælles for dem alle er, at det handler om mennesker.

Og det er populært, for mennesker vil gerne læse om mennesker.

Hvis du bevæger dig ind på Horsens bibliotek, vil du opdage, at biografierne er flyttet op allerforrest i systemet, selv de om ret set skulle have været langt væk. På den måde har biblioteket ikke lært at supermarkederne, der gemmer mælken bagerst i bygningen, så kunderne tvinges forbi alt det andet, der kan friste. Vi stoler på, at bøgerne er fristelse nok i sig selv.

Men populære er de. Nogle gange er det de store udenlandske navne, der løber med omtalen og salgstallene - Britney Spears, Elliot Page, Walter Isaacson (der skrev om Elon Musk), Jennette McCurdy og så videre. Men der er også masser af spændende danskere, og det er nogle af dem, jeg har samlet her. Danskere, der har rejst ud i verden - eller har levet deres liv her - eller er flygtet til Danmark - eller bare har set noget, vi andre ikke har. Her er både levende og døde, kendte og ukendte, men allesammen spændende skæbner. Og listen er blot biografier, der er udkommet i år - der er altid mere at finde på biblioteket.