Eventyrkoncert, Sallys far, et kæmpe bogmonster og meget mere. Er du klar til LÆS!?

20.09.23
Bibliotekets nye læsefestival hedder LÆS! Den er hverken mere eller mindre, end hvad navnet antyder. Det handler nemlig bare om at læse, og alle kan være med. Se mere om programmet her.

I ugerne 40, 41 og 42 slår Horsens Kommunes Biblioteker endelig dørene op til tre ugers festivalprogram spækket med læseglæde og sjove aktiviteter for børn og unge.

Få overblik over alle aktiviteterne her, eller læs(!) mere om festivalens program nedenfor.

Aktiviteter for skoleklasser

I ugerne 40 og 41 har skoleklasser fra hele kommunen haft mulighed for at melde sig til forskellige workshops med fokus på læseglæde.

For eksempel kommer forfatteren bag de populære Villads fra Valby-bøger og giver indskolingselever tips til at få gode ideer, mens mellemtrinselever kan blive klogere på, hvordan man samarbejder om at skrive OG tegne en god historie med makkerparret, Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøj, der blandt andet har lavet tegneserien ”Mira”.

Udskolingseleverne får også brug for deres samarbejdsevner, når biblioteket forvandles til et litterært Escape Room, hvor de skal løse gåder med udgangspunkt i Boris Hansens ”Den usynlige krig”.

Derudover er en række 6. klasser i fuld gang med at uddanne sig til læseambassadører, hvilket indebærer et højtlæsningskursus, som de får brug for, når de skal ud på plejehjem og i børnehaver for at læse højt fra andre og give en god læseoplevelse videre.

Andre er gået i gang med plakat- og bogproduktion efter at have læst fagbøger, som de udstiller i Urskoven på Horsens Bibliotek under festivalen, og i Brædstrup er 5. klasserne ved at læse A.S.P.E., inden de skal møde forfatteren på Brædstrup Bibliotek.

Endelig har klasser fra Langmarksskolen været i gang med at forvandle kasserede bøger til et kæmpe bogmonster i selskab med kunstnerduoen ”Den hemmelige klub”.

Bogmonsteret vil stå fremme i børnebiblioteket i Tobaksgården under hele LÆS!-festivalen og kan opleves af alle, der svinger forbi.

Du kan se hele skoleprogrammet for LÆS! her

Aktiviteter for børn og børnefamilier

Er man imidlertid ikke så heldig at lægge vejen forbi med sin skoleklasse, er der også masser af program uden for skoletiden for læseglade børn og børnefamilier.

I uge 40 kan børn og deres voksne møde forfatteren, Lars Daneskov, der både holder foredrag for skoler om dagen og for børnefamilier om aftenen.

Her kan man over en pizza høre forfatteren fortælle om sit mangfoldige forfatterskab, der blandt andet tæller bøgerne ”Sommer i Bella Vista”, ”Stenfjæs” og de sjove Otto-bøger.

Dagen inden sætter vi fokus på ordblindehed, da uge 40 samtidigt er den internationale ordblindeuge. Her inviterer vi til arrangement for voksne med læsekonsulent Sanne Scheter, der vil give gode råd til, hvordan man hjælper et ordblindt barn.

Efterårsferien skydes desuden i gang med koncert med SKRALLEBANG på Hovedbiblioteket i Horsens, som vil lege med eventyr og børnebøger og selvfølgelig masser af musik.

Sallys far-fans får til gengæld mulighed for at møde virkelighedens Sally far, som vil fortælle om bøgerne, og hvordan de er blevet til.

Og så holder vi selvfølgelig endnu engang READATHON for børn og unge fra 11 år og op, som har lyst til at deltage i et 12 timers læsearrangement med fuld smæk på læsning, bogtips, quizzer, pizza og meget mere.

Du kan læse mere om LÆS! på https://horsensbibliotek.dk/section/laes hvor du også kan hente billetter til de arrangementer, hvor det er påkrævet.

Desuden kan du læse her, hvad vi tilbyder for børnehavebørn og 0. klasser under LÆS! Det involverer blandt andet en heksedrik og ord med s...

Har du spørgsmål til festivalen, kan du desuden skrive til laes@horsens.dk

Vi glæder os til at se jer til et brag af en bogfest!