Podcast på Skolernes Krimimesse

27.04.24
Den seneste måned har nitten syvendeklasser I Horsens Kommune arbejdet med podcast over emnet true crime. Det er der kommet en række spændende fortællinger ud af. De bedste blev kåret på Skolernes krimimesse.

Du kan høre alle de 19 udvalgte podcast, som var med i opløbet lige her.

En stormflod af lydeffekter, underlægningsmusik og hårrejsende historier har præget undervisningslokalerne i kommunens 7. klasser, hvor radiostemmer er blevet afprøvet i krogene og stilhed har været en eftertragtet vare. De fleste gennemgik et hurtigt kursus i podcastkunstens hemmeligheder udbudt af Horsens Kommunes bibliotek, men mere uddannelse fik de unge ikke før blev sendt ud på opgaven – lav et udkast til en podcast på 2 minutter.

Og som ham, der var ude på skolerne og undervise, kan jeg kun sige, at man hurtigt kan lære noget nyt og lave et spændende produkt, hvis man altså vil. Der blev nemlig lavet mange fornuftige ”takes” i mikrofonerne.

I virkeligheden blev der lavet fem gange så mange podcast. Hver klasse måtte nemlig kun sende én podcast ind i konkurrencen. På Skolernes krimimesse blev de fire nominerede afspillet på scenen og så var det op til publikum i salen at finde to vindere i hver kategori.

På selve messen blev der stemt i to kategorier – årets bedste podcast og bedste podcast ved brug af virkemidler.

Herunder kan du se de nominerede og dem, som løb af med sejren.

Årets bedste podcast:

Forsvundet (Højvangsskolen, 7.Z) – vinder
Sagen om drabet på Marcela (Stensballeskolen, 7.X) - vinder
Vold i en tidlig alder (Østbirk skole, 7.A)
Pomfrittyven (Horsens Byskole, 7.Y)

Bedste podcast ved brug af virkemidler:

Drabet i fasanskoven (Langmarkskolen, 7.T) – vinder
Karnevalsdrabet – Anne Stine Geisler (Hovedgård skole, 7.B) – vinder
Krimi og voldsomme drab – Drabet i Vejrumbro (Hovedgård skole, 7.A)
Dødsenglen fra Nykøbing Falster (Langmarksskolen, 7.S)