Den døde diplomat af Lisbeth og Steen Bille

15.01.24
Fire københavnske p-vagter, nogle kidnappede hunde og en død diplomat i en bil er nogle af ingredienserne i Lisbeth og Steen Billes nye underholdende krimi.

Mo, der er af libanesisk afstamning og vild med skuespilleren Al Pacino, arbejder som P-vagt. Det er dog ikke et job han råber højt om, for han bor i Mjølnerparken, hvor alle i uniform betragtes som fjender. Mo er nu glad for sit arbejde. Hans mentor Astrid er flink, og han nyder at gå ude i den friske luft.

Men en dag finder han og Astrid en død mand i en diplomatbil, og Mo taber fatningen. Synet bringer minder frem om vennen Hassan og den kriminelle fortid, som Mo nu har lagt bag sig. Mo bryder ind i bilen for at hjælpe manden, men det er mod reglerne, så politiet bringer ham ind til afhøring.

For at få noget positiv publicity og samtidig hjælpe Mo og Astrid med at få den ubehagelige oplevelse på afstand nedsætter deres chef en taskforce. Der er nemlig blevet kidnappet hunde rundt om i København, og nu skal P-vagterne hjælpe med at finde dem. Udover Mo og Astrid kommer også den nyansatte Stefan og den evigt sure Lykke med i gruppen. Men det bliver ikke kun hunde, gruppen skal forsøge at finde. Den bande, Mo engang var en del af, er nemlig meget interesseret i den døde diplomat. De mener, at Mo har taget noget fra diplomatens bil, som de vil have. Og de vil gå meget langt for at få det tilbage.

”Den døde diplomat” er en vaskeægte hyggekrimi, og jeg nød at læse om de fire skæve p-vagter og deres chef, der kalder alle ansatte for Erling og Pernille. Mo og de andre har hver især problemer på hjemmefronten, men hjælper alligevel hinanden da det brænder på.

Samtidig med at være underholdende læsning har ”Den døde diplomat” dog også en alvorlig side. Nemlig blikket på parallelsamfundet i Mjølnerparken hvor det kan være nærmest umuligt for de unge at undslippe banderne. Og så får vi også et indblik i en p-vagts hverdag, hvor skældsord og trusler om vold langt fra er ualmindelig.

Forhåbentlig får vi flere historier om de fire p-vagter. I hvert fald lægges der i slutningen op til et mysterium, der involverer Stefans demente mor.