Om dette arrangement

Foredrag & Underholdning

Litteratursalon om månedens forfatter: Elena Ferrante

20.04.23
I april sætter biblioteket fokus på forfatteren Elana Ferrante.

Denne formiddag har vi fokus på en af Italiens helt store samtidsforfattere, Elena Ferrante, der trods sin store succes, har insisteret på at holde sit rigtige navn og identitet skjult for omverdenen. Allerede inden udgivelsen af sin første roman, skrev Elena Ferrante i et brev til sin forlægger, at ”bøger, når først de er skrevet, ikke har brug for deres forfatter”. Det er et mantra hun har efterlevet lige siden, hvorfor hun kun har givet ganske få interviews – og altid kun på skrift.

Formidler og cand.mag i Litteraturhistorie, Miriam Yamil, fortæller om Ferrantes forfatterskab, og om den mystik der omgærder forfatterens person. Vi dykker ned i nogle af Ferrantes romaner, der ud over at være stærke fortællinger om opvækst, identitet og bruddet med traditioner, også tegner et billede af klasseskel og fattigdom i 80’ern og 90’ernes Syditalien.

Gratis adgang, bare mød op!

Hver måned laver vi en kort podcast om månedens forfatter. Den kan lyttes inden litteratursalonen og giver dig et kort overblik over forfatterskabet. Podcasten er altså et supplement til litteratursalonen og kan høres her.

Du kan også læse Miriam Yamils introduktion til forfatterskaber her.