Fra filmen "3 ting", der kan streames på Filmstriben.

Lån Nikolaj Coster-Waldau på biblioteket og Filmstriben

19.10.20
"Game of Thrones" gjorde Nikolaj Coster-Waldau verdensberømt. Men hans karriere rummer meget mere end hitserien.

Nikolaj Coster-Waldau er født den 27. juli 1970. Han blev uddannet på Statens Teaterskole 1989-93 og supplerede sin uddannelse med et semester på den engelske teaterskole Bristol Old Vic.

De første år

NCW's første store rolle var i Ole Bornedals gyser fra 1994 "Nattevagten (klik for at se materiale)", hvor han bl.a. spillede sammen med Ulf Pilgaard, Kim Bodnia og Sofie Gråbøl.

Herefter fulgte en række roller i film, der ikke fik de helt store omtaler, bl.a. "Vildspor (klik for at se materiale)" (1998) som han selv var med til at skrive manuskriptet til, og "På fremmed mark (klik for at se materiale)" (2000) hvor han spiller en korrupt FN sergeant tilknyttet de fredsbevarende styrker i Bosnien.

Udlandet kalder

I 2001 fik han så en mindre rolle i spionthriller "Enigma (klik for at se materiale)", der havde Kate Winslet i hovedrollen. Samme år spillede han også med i Ridley Scotts krigsfilm "Black Hawk Down (klik for at se materiale)", der baserer sig på virkelige hændelser og beskriver de amerikanske specialtropper Delta Force Rangers' operation i Somalias hovedstad Mogadishu i 1993.

Herefter har han med jævne mellemrum haft roller i udenlandske filmproduktioner.

00'erne

Op gennem 00'erne spillede han med i film som "Wimbledon" (2004), "Kingdom of Heaven (klik for at se materiale)" (2005), "Firewall (klik for at se materiale)" (2006), "The Baker" (2007) og i 2008 fik han hovedrollen i serien, "New Amsterdam".

"New Amsterdam" fik desværre aldrig dansk premiere. Det var ellers en underholdende og ikke helt traditionel krimi, hvor NCW spillede hovedpersonen John Amsterdam på næsten 500 år! Desværre blev det ikke til mere end 8 afsnit om den anderledes detektiv, idet Fox lukkede serien efter første sæson pga. for få seere.

10'erne

I 10'erne blev det bl.a. til gyseren "Mama (klik for at se materiale)" (2013) instrueret af Andy Muschietti, der også står bag genindspilning af Stephen King filmatiseringen "It (klik for at se materiale)".

I en helt anden boldgade er komedien "The Other Woman" (2014), hvor NCW spiller en notorisk utro ægtemand, hvis hustru slår sig sammen med elskerinderne om at få ham ned med nakken. Her spiller han overfor bl.a. Cameron Diaz og Leslie Mann, og filmen rummer en af de mest morsomme toiletscener, jeg endnu har set.

NCW kastede sig ud i rollen som guden Horus i adventure-filmen "Gods of Egypt (klik for at se materiale)" (2016), og som den succesrige forretningsmand Jacob Harlon der ryger i fængsel for uagtsom manddrab. Her nedbrydes hans moral fuldstændig i forsøget på at overleve bag murene, og han kommer ud som en forandret mand. Eller ...? "Shot Caller" er fra 2017 og blev produceret af Netflix. NCW fik ros for sin rå attitude i filmen, der giver mindelser til "American History X (klik for at se materiale)".

Game of Thrones

I 2011 havde serien tv-serien "Game of Thrones" premiere på HBO, og her blev NCW verdenskendt for rollen som Jaime Lannister. Det lå ellers ikke i kortene at Jaime Lannister rollen skulle gøre ham så populær, for han har både sex med sin tvillingesøster og er fuldstændig skruppelløs, når det gælder om at redde sig selv. Men gennem sæsonerne overlevede karakteren og udviklede sig med tiden til en slags helt.

De danske successer

Blandt hans danske film kan nævnes titler som action-komedierne "Rembrandt" (2003) og "Ved verdens ende" (2009), krimierne "Himmerland" (2008) og "Headhunterne" (2011), Susanne Bier dramaet "En chance til" (2014) og thrilleren "3 ting" (2017). Han havde også en stor rolle i tv-serien "Blekinggade" (2009).

Senest er det blevet til den sorte og absurde "Manden uden fremtid" (2019) og ikke mindst "Krudttønden" (2020) som handler om terroristangrebet på Krudttønden i 2015.

Personligt er jeg ret begejstret for den blonde dansker, og heldigvis kan du låne eller streame mange af hans film på biblioteket og Filmstriben (klik for at åbne siden).

Læs mere om Nikolaj Coster-Waldau på DFI (klik for at åbne siden) eller IMDB (klik for at åbne siden)

Billedet der er brugt her ved artiklen stammer fra filmen "3 ting", der kan streames på Filmstriben (klik for at åbne siden).