Billede fra filmen Psykosia som kan streames på Filmstriben
Billede fra filmen Psykosia, der kan streames via Filmstriben

Lån Trine Dyrholm på Filmstriben og biblioteket

06.10.20
Trine Dyrholm er en af Danmarks mest populære skuespillere. Vi er dykket ned i hendes bagkatalog, som rummer et hav af gode film.

Trine Dyrholm blev født den 15. april 1972. Hun er uddannet på Statens Teaterskole i årene 1991-95 (i dag Den Danske Scenekunstskole).

Dyrholm blev landskendt i Danmark, da hun som 14-årig deltog i Dansk Melodi Grand Prix 1987 med sangen "Danse i måneskin". Få år senere debuterede hun som skuespiller i filmen ”Springflod” (1990), hvor hun vandt en Bodil for bedste kvindelige hovedrolle.

Siden har Trine Dyrholm medvirket i et hav af film og tv-serier. Blandt andet kan nævnes "Festen" (vinder af Juryens pris ved Cannes Film Festival og den første af de danske dogme-filme), "Lille soldat" (som vandt Prize of the Ecumenical Jury ved Berlin International Film Festival), "Hævnen" (som vandt en Oscar), "En kongelig affære" (som var nomineret til en Oscar), "Den skaldede frisør" (hvor hun spillede overfor Pierce Brosnan), "Kollektivet" (hvor hun vandt både en Robert, en Bodil og Sølvbjørnen for sin rolle) samt roller i serier som "Taxa", "Edderkoppen", "Arvingerne" og den tyske tv-serie "De visionære". Endelig har hun også medvirket i en række spændende kortfilm, hvoraf flere kan streames via Filmstriben.

Hele 8 Bodil-priser og 8 Robert-priser har hun vundet i løbet af sin karriere, ligesom det er blevet til flere internationale filmpriser. Blandt andet har hun vundet Sølvbjørnen for sin rolle i Thomas Vinterbergs film ”Kollektivet”, og for sin rolle i ”Dronningen” af May el-Toukhy har hun både vundet prisen for bedste kvindelige hovedrolle ved Zürich Film Festival, Göteborg Film Festival og FEST International Film Festival. Trine Dyrholm er således en af Danmarks helt store skuespillerinder, og i øjeblikket er hun aktuel i filmen ”Erna i krig” baseret på Erling Jepsens roman.

På listen herunder finder du film med Trine Dyrholm som du kan streame via Filmstriben eller låne på biblioteket.

Læs mere om Trine Dyrholm på DFI's hjemmeside eller på IMDB