Billede fra "Hermelinen" der kan streames via Filmstriben

Lån Sidse Babett Knudsen på filmstriben eller biblioteket

19.10.20
Den 22. november fylder Sidse Babett Knudsen 52 år. Hun debuterede på dansk tv i 1994, og siden er det blevet til flere gode roller, både herhjemme og i udlandet.

Sidse Babett Knudsen blev født den 22. november 1968. Hun er uddannet på den private skuespillerskole Théàtre de L'Ombre i Paris 1987-1990, hvorefter hun vendte tilbage til Danmark.

Let's Get Lost

Efter et par roller på tv, blandt andet i 1995 julekalenderen "Juletestamentet", slog SBK igennem i Jonas Elmers generationsportræt "Let's Get Lost". Her spiller hun den psykologistuderende Julie, der er blevet forladt af sin kæreste, mens vennen Mogens har slået sig ned på hendes sofa for en enkelt nat - for et år siden!

Filmen blev indspillet på blot 12 dage, og udover Sidse Babett Knudsen tæller rollelisten navne som Bjarne Henriksen, Nikolaj Kopernikus og Troels Lyby.

Den eneste ene

Et par år efter i 1999 havde SBK hovedrollen i Susanne Biers romantiske komedie "Den eneste ene". Her spiller hun Sus, der får installeret et nyt køkken af den småkiksede montør Niller. Mere end 800.000 så "Den eneste ene" i biografen, og filmen vandt tre Bodil-priser (herunder Bedste Kvindelige Hovedrolle) og seks Robert-priser (også her Bedste Kvindelige Hovedrolle). Jeg var selv en af dem, der så filmen et par gange i biografen, og selv her godt 20 år efter er "Den eneste ene" stadig et gensyn værd.

I 2005 blev der i øvrigt også lavet en musical over "Den eneste ene", som også blev en stor succes med 125.000 solgte billetter.

Borgen

Op gennem 00'erne blev det til en lang række film, ofte i den humoristiske genre som f.eks. "Fukssvansen" (2001), "Se til venstre, der er en svensker" (2003), "Til døden os skiller" (2007) og "Blå mænd" (2008).

I 2010 udkom så tv-serien "Borgen", hvor SBK spiller Danmarks statsminister, Birgitte Nyborg. "Borgen" blev et internationalt hit, der i 2012 vandt en BAFTA for Internationale Serie, og ikke mindst blev Sidse Babett Knudsen nomineret til en Emmy for sin rolle.

I 2016 landede SBK en rolle i HBO-serien "Westworld", der også tæller navne som Ed Harris og Anthony Hopkins på rollelisten, og i den helt anden ende ligger hun stemme til Vitellos mor i tegnefilmene om Vitello.

Mobbeoffer og mafia-mamma

Blandt Sidse Babett Knudsens seneste roller er rollen som Anne-Lise i "Undtagelsen" (2019). Her spiller hun en nyansat på Center for menneskerettigheder, som mobbes af de øvrige kollegaer. Filmen bygger på Christian Jungersens roman fra 2004.

SBK går fra mobbeoffer til mafia-mamma i filmen "Kød og blod" (2020). Hovedpersonen er den 17-årige Ida, hvis mor dør i en ulykke. Nu skal hun bo hos tanten, Bodil, der spilles af Sidse Babett Knudsen. Familien er kærlige og søde mod Ida, men de er også dybt kriminelle, og Ida begynder at forstå, hvorfor moren forlod dem.

De internationale roller

Det er også blevet til flere roller i udenlandske filmproduktioner. SBK spiller bl.a. med i "A Hologram For the King" (2016), hvor hun forsøger at forføre Tom Hanks. Ligeledes er hun med i "Inferno" (2016), der er filmatiseringen af Dan Browns spændingsroman.

SBK har hovedrollen i den franske film "Kvinden fra Brest" (2016), hvor hun spiller lægen Iréne Frachon, der tager kampen op mod medicinalindustrien.

I 2019-thrilleren "Les Traducteurs" spiller hun én af i alt ni oversættere, der i dybeste hemmelighed arbejder på at oversætte sidste bind af en meget ventet trilogi. Historien er en underholdende whodunnit historie á la Agathe Christie, hvor man prøver at gætte, hvem der står bag forsøget på afpresning. For nogen truer med at offentliggøre oversættelsen, hvis ikke de får nogle penge.

Endelig er hun også med i miniserien "Roadkill" (2020), en politisk thriller med bl.a. Hugh Laurie (fra "Natportieren") på rollelisten.

Lån Sidse Babett Knudsen

Herunder finder du et udvalg af film med Sidse Babett Knudsen, som du kan låne på biblioteket eller streame på filmstriben.

Tjek DFI og IMDB hvis du vil læse mere om Sidse Babett Knudsen.