Cli-fi - en genre for både børn og voksne

28.04.20
Få inspiration til god, spændende og klimavenlig læsning indenfor genren "Cli-fi"

Af Anne Horsted Møller, Kulturformidler, Horsens Bibliotek

Smeltende havis, stigende vandstand, tørke, skovbrande, orkaner og millioner af mennesker på flugt.

Vi har hørt det hele før, men konsekvenserne af klimaforandringerne er svære at se for sig. Og med en uklar fremtid i sigte er det noget nært umuligt at vide, hvad der er det rigtige at gøre i dag. Klimakrisen udfordrer på alle måder vores forestillingsevne og handlekraft, så vi har brug for nye fortællinger om fremtiden. Men der er heldigvis råd at hente for både børn og voksne i skønlitteraturens verden.

De seneste 10 år har der været en markant stigning i udgivelser af klimafiktion – den såkaldte cli-fi-genre, hvor konsekvenserne af udledning af drivhusgasser er det altomsluttende omdrejningspunkt. Og skønlitteraturen kan og må noget helt særligt, som forskere ikke kan tillade sig: At tage afsæt i videnskaben til at spekulere over fremtiden – på både godt og ondt.

Stof til eftertanke for den voksne læser

Den norske forfatter, Maja Lunde, beskriver i sin roman ”Blå” fra 2018 en verden, hvor vand er blevet en knap ressource, og befolkninger i det tørkeramte Sydeuropa er blevet afskåret muligheden for at tage rejse mod nord. Og det foregår alt sammen i år 2041 - kun 21 år ude i fremtiden. Vi kan alle sammen have brug for at blive råbt op i ny og næ, og Maja Lunde har med sin roman forstået, hvordan fiktion kan få os til at forestille verdener, vi ikke selv kan eller vil begribe.

Men klimafiktionen kan heldigvis også hjælpe os med at få øjnene op for en helt ny og bæredygtig måde at leve på. I romanen ”Og den store flugt” fra 2013 følger vi den danske forfatter Andrea Hejlskov og hendes families liv langt ude i de svenske skove uden strøm, rindende vand, skole eller arbejde. Et liv og et valg på naturens præmisser, der er nærmest umuligt at forestille sig. Men gennem Andreas øjne bliver det muligt. Og det er lige præcis det, god cli-fi kan for voksne læsere, men når det kommer til god klimafiktion for børn, er det nogle helt andre regler, der gælder.

Klimafiktion for børn

Billedbøger, højtlæsningsbøger, ungdomsbøger: Klimafiktionen har også fundet vej ind børne- og ungdomslitteraturen, og det er der god grund til. De mange udgivelser er ganske vist et udtryk for forfatternes frygt for fremtiden, men børn er ikke immune overfor de voksnes bekymringer – tværtimod. Børn er i dag bange for klimaforandringer på samme måde, som børn i 1970’erne var bange for atomkrig. Men klimafiktionen kan bruges som et redskab, så klimaangsten ikke tager over, og der findes heldigvis rigtig mange gode bøger at gå i gang med.

I Kim Fupz Aakesons billederbøger fra 2017 ”Vitello redder verden” og ”Det hus Jack (og Melissa) byggede” er det de yngste børn, der tager sagen i egen hånd og handler. I en verden uden voksne bygger Jack og Melissa et hus, de kan bo i, når oversvømmelsen kommer, og Vitello begynder at redde verden og sin egen fremtid et lille skridt af gangen, da han hører sin mor mumle om verdens undergang under TV-avisen. Og det er lige præcis det, der gør dem til gode cli-fi-bøger for de yngste. Bøgerne inspirerer til handling og ikke frygt ved at indeholde konstruktive løsninger, og billederne kan åbne op for samtalen mellem børn og voksne.

For de ældre børn findes der selvfølgelig også en masse god cli-fi. I serien ”Den rustne verden” fra 2020 af Adam O. er fremtidens Danmarks befolket af onde robotter og fyldt med skrald, mens de unge læsere kan få et indblik i, hvordan såkaldte preppere forbereder sig på livet i en bunker under jorden i Lise Bidstrups bog fra 2013, ”Prepper”. Det er skildringer af en helt anden verden og et helt andet liv, men det er jo også det, der er meningen. Som den indiske forfatter, Amitav Ghosh siger: Forfattere skal se ind i fremtiden for dem, der ikke kan eller vil. Og det er dét, den gode klimafiktion kan.

Du kan finde flere af de nævnte bøger som e-bøger og lydbøger på ereolen.dk, hvor du også kan finde masser af inspiration, da ereolen.dk i april kører med et tema om vores natur, hvor der bl.a. er fokus på cli-genren. God læselyst!

Artiklen har tidligere været publiceret i Horsens Posten

Find mere inspiration HER