Fra filmen Egetræets hjerte der kan ses på Filmstriben

Hvilke film så vi i august?

07.09.23
Var du også en af dem, der fandt tid til at hygge sig indendørs med en god film på Filmstriben i august?

Her får du en liste over de mest sete film på Filmstriben i august måned.

De 10 mest sete spillefilm for voksne

Triangle of sadness
Et luksuskrydstogt for de superrige går fuldstændigt galt, og de forkælede velhavere må se arbejderklassens barske sandhed i øjnene. En morsom og original satire over velstand og tidsånden. For alle der holder af sjove, begavede og kunstneriske film.

Den perfekte chef
Blanco er den perfekte chef! Interesseret i alle sine medarbejderes ve og vel, altfavnende og faderlig. Men da Blancos fabrik står til at vinde en stor pris går alt galt og det viser sig, at Blanco er mere psykopat end patriark. For alle der holder af satiriske dramaer.

Brevet fra Helga
Islandsk drama om skæbnesvanger og ulykkelig kærlighed, der primært foregår i 1940'erne, men med fremtidsklip indimellem. For voksne seere af  dvælende, smalle film.

Decision to leave
Raffineret koreansk krimidrama om en død bjergbestiger og hans unge smukke kone, der giver den garvede efterforsker søvnløse nætter på mere end en måde. Med sit flotte billedsprog og krævende handling, vil den glæde krimi-feinschmeckere, der har lyst til en særlig filmoplevelse.

Everything everywhere all at once
Midaldrende Evelyn, der slås med skattevæsenet og et kaotisk privatliv, kastes ud i et overnaturligt eventyr, hvor hun alene kan redde verden, ved at udforske andre verdener, gennem de liv hun kunne have levet. Til et publikum der kan rumme en syret filmoplevelse.

Vanskabte land
Lucas, en ung dansk præst, drager i 1800-tallet til Island. Han er dog mere optaget af fotografi end af præstegerningen, og de mange måneders vanskelige rejse får ham til gradvist at miste grebet om sig selv og sin mission. Til filmelskere, der holder af naturskønne skæbnefortællinger.

København findes ikke
Sander og Ida mødes i København og finder ind i en intens og stadig mere altopslugende forelskelse. Verden udenfor bliver mere og mere fjern, indtil de har isoleret sig helt. Men da Ida pludselig forsvinder sporløst, forlanger hendes far og bror svar.

Force majeure
Et ægteskab rystes i sin grundvold da mandens reaktion i forbindelse med en, viser det sig, ufarlig lavine ikke var den hverken han eller hans hustru havde regnet med.

Stille liv
Den 19-årige Carl er adoptiv barn og splittet mellem to verdener. Han lever et stille liv på landet med sine forældre. Som familiens eneste søn er hans fremtid planlagt. Han skal nemlig føre familiens stolte langbrugstraditioner videre. Men Carl har en drøm om at finde sin rette plads og sine rødder.

De 10 mest sete dokumentarfilm

Egetræets hjerte
Dokumentar, der viser det mangfoldige dyreliv omkring et egetræ. Det 210-årige egetræ er hjem for et væld af skabninger. Over et år opleves naturens cyklus med de skiftende farver og årstider samt dyrenes og insekternes tilpasning og urgamle instinkter.

Tove i stykker
Dokumentarfilm. Et mosaisk portræt fortalt af Tove Ditlevsen (1917-1976) selv gennem hendes digte, brevkassesvar og romaner. En lydcollage af interviews og digtoplæsninger væves sammen med animationer og tager fat i det skæringspunkt, der var mellem liv og litteratur for Tove Ditlevsen.

Roberta
Roberta Flack var en af de helt store amerikanske sangerinder i 1970'erne og 1980'erne og hun har med sin personlighed og musikalske evner, inspireret mange musikere. Gennem interviews tegner filmen et portræt af Roberta. Til dem med interesse i musikdokumentarfilm og soul og pop.

Once were brothers - Robbie Robertson and The Band
En fascinerende og rørende dokumentarfilm om The Band, som var et af rockhistoriens allerstørste navne, en film om deres storhed og fald. Historien fortælles levende af bandets frontfigur Robbie Robertson. Filmen er skabt i samarbejde med Martin Scorsese.

Natasja
Om den danske dancehall-stjerne der døde ved en bilulykke på Jamaica i 2007.

Jane par Charlotte
Jane Birkin skildres af sin egen datter Charlotte Gainsbourg i denne hudløse og intime gør-det-selv-dokumentar. Et unikt indblik i en legendariske kendisfamilie og en inderlig redegørelse for relationen mellem en mor og datter med reflektioner om aldring, skønhed og berømmelse.

En forårsdag i Helvede
Om det klassiske cykelløb Paris-Roubaix.

Searching for Sugar Man
Om den amerikanske sanger og sangskriver Rodriguez, som er ret ukendt i USA, men er kult i Sydafrika under Apartheid. Der går rygter om, at han har begået selvmord på scenen. Er de rygter sande? Det forsøger to sydafrikanere at klarlægge.

Med døden til følge
Gennem en konkret sag, hvor en mand har slået sin bedste ven ihjel med et samurai sværd, vises hvordan retssystemet i Danmark fungerer og hvordan vores samfund afgør, hvad der er en retfærdig straf.

Næste stop
18-årige Siv er på vogntur med sine klassekammerater for at fejre, at de er blevet studenter. For Siv handler det kun om at slippe helskindet igennem vognturen, da hendes mor, Pia,  har et alkoholmisbrug. Pia har lovet at tage godt imod klassen og holde sig ædru, men da klassen ankommer er det til et tomt hus.

Find flere gode film på Filmstriben