Fra filmen Silent Night der kan ses på Filmstriben

De knap så hyggelige julefilm

20.11.23
Nogen elsker at se nostalgiske, feel good julefilm, og gør det gerne hele året. Andre får lynhurtigt nok og sværger i stedet til film som ”Die Hard” hvor Bruce Willis (Yippee-ki-yay, motherfucker) slås mod terrorister i julen.

Personligt hører jeg mest til ”Die Hard” segmentet, selvom det også kan være fint at se en hyggelig julefilm ind i mellem.

Her har jeg samlet et lille udvalg af julefilm, der i stedet har uhyggen i højsædet.

Silent Night

”Silent Night” fra 2021 er instrueret af Camille Griffin. Filmen følger parret Nell og Simon, som sammen med deres tre sønner og familie og venner samles for at holde jul på landet. Der er lagt op til den helt perfekte juleaften, men som gæsterne begynder at ankomme, dukker der sprækker op i idyllen.

De boblende intriger og småskænderier er dog kun begyndelsen. En meget større katastrofe lurer nemlig i baggrunden. En katastrofe, der truer med at udrydde hele menneskeheden, og som en giftig sky langsomt ruller hen over landet.

Jeg var helt vild med ”Silent Night”, men den er nok ikke for alle. Her krydses katastrofefilmen med julefilm, gys og den kulsorte komedie. Vi får ingen forklaring på, hvad det er, der er på vej til at slå menneskeheden ihjel, men slutningen er nådesløs. Eller …?

Filmen er Camille Griffins debut, og kan tolkes som et indspark i debatten om menneskets misbrug af jordens ressourcer. Først og fremmest er det dog en underholdende og velspillet film, hvor bl.a. Roman Griffin Davis, der spiller en af sønnerne, gør det fremragende.

”Silent Night” er med andre ord det perfekte valg, hvis man altså ikke er bange for at se den klassiske julefilm få et bizart og mørkt twist.

Violent Night

”Violent Night” fra 2022 er instrueret af den norske instruktør Tommy Wirkola, der bl.a. er kendt for zombiekomedien ”Død sne” og science fiction filmen ”What Happend to Monday”. Med ”Violent Night” har han skabt en underholdende action komedie, der giver mindelser til ”Die Hard”.

David Harbour spiller julemanden, der er godt træt af sin tjans. Men da han ankommer til den rige familie Lightstones palæ, står han pludselig overfor en helt ny situation. En gruppe tyve anført af den afstumpede Scrooge har taget familien som gidsler, og de skyr ingen midler for at få fat i pengene.

Selvom langt hovedparten af familien nærmest er lige så kyniske og samvittighedsløse som tyvene, så tror pigen Trudy dog stadig på julemanden. Og siden det er juleaften, sender hun et ønske til ham om at hjælpe dem. Så nu må Santa i gang med at sparke r…

Her er blod, bøllebank og blinkende julestjerner, og jeg er vild med David Harbour i rollen som den desillusionerede julemand. Så er du til julede action komedier med et twist, bliver det ikke meget bedre end ”Violent Night”.

Rare Exports

Finland kan også være med, når det gælder uortodokse julefilm. ”Rare Exports” er fra 2010 og er instrueret af Jalmari Helander.

I moderne tid er julemanden en gemytlig og rar tyk mand, der kommer med gaver til jul. Men sådan har det ikke altid været, og her i ”Rare Exports” får vi den sande historie om julemanden.

Firmaet Subzero har afspærret Korvatunturi-bjerget i den finske ødemark for at udgrave det. Ingen ved, hvad de laver, men da noget begynder at dræbe de lokales rensdyr, er de sikre på, at det er importerede russiske ulve.

Ikke langt fra Korvatunturi bor drengen Pietari med sin far, Rauno. Rauno opstiller en ulvefælde, selvom det er ulovligt, men det der går i den, er ikke en ulv. I stedet er det en gammel mand, der bliver voldsomt ophidset, når Pietari er i nærheden.

Pietari har læst op på historierne om julemanden, og han er overbevist om, at den gamle mand er en hævngerrig julemand, der kommer efter de uartige børn. Ingen tror dog på ham, og snart dukker der flere voldelige gamle mænd op.

”Rare Exports” er en skæv og vældig underholdende film, der fortæller en coming of age historie drysset med fantasy og gys i et juleunivers. Et noget anderledes juleunivers men ikke desto mindre. Trods det fantastiske oplæg er filmen samtidig yderst realistisk filmet, og så har den en helt fantastisk slutning.

Find flere julefilm

Find julefilm på Filmstriben