Badebro
Foto: Zenia Johnsen

VINTER: Det kolde bad

11.02.21
Vinterbadning skulle være lige så sundt, som det er koldt.

Når jeg går tur om morgenen, svæver der ofte et par ekstra måner over vandet. Der i det grå mørke før daggryet, fanger det uvægerligt øjnene, når der er lys og bevægelse, og jeg kan sagtens forstå folk, der ville tro, at stranden var hjemsøgt. Måske ånderne af døde sømænd, der er gået i land.

Men det er altså bare vinterbaderne.

Nøgne og vinterblege vandrer de ud over broen og nedsænker sig selv i vandet - ved en temperatur, hvor blot tanken om det får mig til at overveje, om jeg skulle tage en kortere tur lige denne morgen. Da jeg brugte disse morgenture på at lufte hunde, virkede de firbenede lige så forvirrede som jeg.

Men som bibliotekar møder man folk med meget forskellige informationsbehov, og det lærer én, at der stort set altid er mening med galskaben. Folk spørger efter bøger eller information om emner, som virker fjollede ved første øjekast, men når først de begynder at snakke, viser det sig, at der er en ægte interesse inde bagved, og den slags er smittende. Og hvis man er bibliotekar længe nok, oplever man, at der kommer flere mennesker med de samme interesser, som man selv troede var helt usandsynligt niche-prægede.

Der er altid interesse, og der er altid en god grund.

På samme måde er det naturligvis med vinterbadning. Det er ikke kun en enkelt eller to mennesker ved min lokale strand, der vader i det kolde vand - det var har været en stigende trend i mindst et årti. Både for det sociale, for at komme nærmere naturen og for sundhedens skyld. I et interview på TrygFondens side (Hvorfor skal man vinterbade?) forklarer Bente Klarlund:

"Vinterbadning ser ud til at styrke immunforsvaret, og andre undersøgelser peger på, at vinterbadning måske endda forebygger type 2-diabetes og styrker hjertet på sigt. Men forskningen er beskeden, og der skal en stor fed streg under ”måske”. Mange fortæller, at det kolde gys giver en masse velvære. Man kan ligefrem blive ”høj” af endorfiner, og når man har det godt psykisk, sker der måske en ringslutning, så man føler sig mindre syg, hvis man bliver ramt af forkølelse og snue."

Og når først man kigger, er det alle vegne - også i bøgerne, hvor vi har flere introduktioner og lovprisninger til den kolde naturoplevelse. Dem har jeg samlet herunder - der er endda en podcast om emnet.