Kendte fejl i bibliotekets IT-system

Udestående i bibliotekets IT-system, der har indvirkning på hjemmesiden.

Hvad gør jeg?

Hvis du løber ind i en eller flere af nedenstående fejl:

Kontakt personalet

Reservering af årbøger fejler

Reservationsflow

Uddybning:

Reservering af en årbog giver fejlen: “An error occurred while reserving item. Please try again later.”

Kø-nummer på en brugers reserveringer af tidsskrifter er fejlagtig

Lånerstatus – oversigt over reserveringer

Reservationsflow – bekræftelse på reservering

Uddybning:

Når brugeren reservere et nummer af et tidsskrift, får jeg en bekræftelse på at reserveringen er gennemført med information om afhentningsfilial og kø-nummer. Men kø-nummeret er forkert. Systemet ser ud til blot at tælle op, alt efter hvor mange gange brugeren reserverer numre af samme tidsskrift

Nej til SMS-notifikationer slår ikke igennem i FBS, og nyt nyt mobiltlf. nummer håndteres forkert i FBS

Min konto – brugerprofil – Mobiltelefon

Min konto – brugerprofil – Modtag servicemeddelelser per SMS

Uddybning:

a) Under Min konto-> rediger brugerprofil kan brugeren f.eks. fjerne krydset ud for ” Modtag servicemeddelelser per SMS ” , men det ser ikke ud til at slå igennem i FBS.

b) Hvis brugeren ændrer det eksisterende tlf. nummer i DDB CMS resulterer det i at FBS flytter det gamle nummer til fastnet og det nye nummer til mobiltlf

c) Via FBS APi kan brugeren principielt sige nej eller ja til alle tre typer advisering: SMS, email og brev. Er det ønskeligt?

Listen over tilhørsfilialer, brugeren kan vælge, indeholder f.eks. filialen ”Fjernlån”

Min konto – brugerprofil

Min konto – lånerstatus – reserveringer

Uddybning:

På brugerprofilen samt på de enkelte reserveringer kan brugeren vælge hvilken filial, materiale skal afhentes på. Listen over mulige tilhørsfilialer er pt. ret så omfattende, og indeholder bl.a. filialen ”Fjernlån”. Der er ikke mulighed for at vælge i FBS hvilke filialer der udstilles på DDB-CMS som tilhørsfilial

Oplysning om låneperiode f.x. 7-dages og 14-dages lån mangler

Hvor optræder fejlen i DDB CMS:

Visning af beholdning på den enkelte post – ”Se alle eksemplarer”.

Uddybning:

I DDB CMS vil brugerne gerne kunne se låneperioden for materialer, der har en anden lånetid end de normale 30 dage. F.x. 7-dages og 14-dages lån. Kan der måske være andre låneperiode i FBS, der afviger vil disse også være relevante for brugeren. Det vil endvidere være relevant for brugeren at kunne se om materialet kun må benyttes på biblioteket (stationært materiale)

Sidste del af opstillingen mangler DK5 /klassemærke og forfatternavn inverteret

Hvor optræder fejlen i DDB CMS:

Visning af beholdning på den enkelte post – ”Se alle eksemplarer”.

Uddybning:

I DDB CMS vil brugerne gerne kunne hvilket klassemærke og forfatternavn materialet står opstillet efter.

Det samlede antal reserveringer på et materiale opdateres ikke

Hvor optræder fejlen i DDB CMS:

Visning af beholdning på den enkelte post – ”Se alle eksemplarer”. Beskeden ” Vi har indkøbt x eksemplarer. Der er x reserveringer til dette materiale.”

Uddybning:

I DDB CMS vil brugeren gerne kunne se både det samlede antal eksemplarer og det samlede antal af reserveringer. Sidstnævnte oplysning udleveres p.t. ikke fra FBS

De enkelte numre under en årgang på et tidsskrift bør være sorteret med nyeste ført

Hvor optræder fejlen i DDB CMS:

Visning af beholdning på den enkelte tidsskriftpost – “Årgange og numre”

Uddybning:

Visning af beholdning på et tidsskrift under “Årgange og numre” :

Rækkefølgen på de enkelte numre under en årgang af et tidsskrift bør være sådan at de nyeste numre står øverst, da det ellers er svært for brugeren at overskue hvilke numre, biblioteket har, samt reservere det rigtige.