Lyden af sorg: 6 albums du skal høre

Hvad er det, den triste musik kan? Og hvordan lyder sorg? Her er 6 albums, som på hver deres måde behandler sorg og tab.

Trist musik kan noget. Har vi oplevet kærestesorg, kan det være forløsende at lytte til musik, der handler om kærestesorg. De fleste har nok også oplevet, at der kan være en forløsning i at være i sorgen, dyrke den. Måske handler det om, at det er rart at vide, at man ikke er alene. Derudover kan man jo vende tilbage til de triste sange, når man ikke længere er trist og genkalde sig den overståede tristhed - i det kan der være en nydelse, fordi man er kommet videre.

Hvad musik gør ved hjernen, er noget hjerneforsker og komponist Peter Vuust ved en masse om. I DRs kulturprogram Gejst fortæller han blandt andet at: "Når man bruger musikken så er det også en måde at komme af med nogle følelser på, som er frygtelig svære at komme af med med andre kommunikationsformer."

SE MERE: Køb billet til foredrag med Peter Vuust om musik og hjernen

Listen over musik der beskæftiger sig med sorg og tab er lang. Der er altså ikke noget nyt i at musikken - som anden kunst - beskæftiger sig med, bearbejde og forsøger at håndtere det, der er uforståeligt eller ubærligt. På den måde kan de største sorger hos kunstnere kanaliseres ud i for eksempel musik, hvilke kan resultere i albums eller sange, som har en helt særligt kraft. Som Søren Huss er inde på i programmet fra DR, så er sorgen - uanset hvor forkert det så lyder - en gave til en sangskriver.

SE MERE: DRs udsendelse, Gejst, om sorg og musik

Den tyste og tunge musik kan godt være vanskelig at lytte til, men for den rigtige lytter på det rigtige tidspunkt, kan den også være givende og spejle den, som selv er i sorg. Musikken kan på den måde blive musik, man aldrig glemmer, musik, som går i kroppen.

Vi har udvalgt en lille håndfuld af albums og musikstykker, som vi synes kan noget helt særligt, når det handler om at udtrykke, bearbejde og forstå tabet og sorgen.

Carrie and Lowell, Sufjan Stevens, 2015
Inspireret af sangerens mors død i 2012 efter et liv præget af hendes psykiske sygdom, misbrug og svigt; "when I was three, three maybe four, she left us at that video store", som det hedder. Mange steder udnævnt til årets album - simpelt, stærkt og personligt. Stevens har selv udtalt til Pitchfork "It feels artless, which is a good thing. This is not my art project; this is my life." Et krævende og givende album.

Skeleton Tree, Nick Cave, 2016
Australske Nick Caves 16. studiealbum var undervejs, da hans 15 årige søn døde. Det ændrede albummet og Cave ændrede i flere tekster. Om det skyldes de tragiske omstændigheder eller ej, så sker der med Skeleton Tree et radikalt skift i Caves måde at skrive tekster på; det fortællende tekstunivers skiftes ud med et abrupt og fragmentarisk. Det er som om, alt er eksploderet.

Troen & Ingen, Søren Huss, 2010
Tre år efter at Søren Huss' kæreste omkom i en trafikulykke kom Troen & Ingen. Albummet er hudløst og hjerteskærende og ville måske kamme over i noget som var for privat, hvis det ikke var for troværdigheden i teksterne, i melodierne og, ikke mindst, i leveringen. Her handler det om at genvinde troen på livet - eller måske bare på hvad som helst.

A crow looked at me, Mount Eerie, 2017
Efter sin kones død udgav den amerikanske musiker Phil Elverum, i sit soloprojekt Mount Eerie, et album om at mindes, men også om - som hos Huss - at finde mening i det, der er tilbage. Igen er der barberet ned for virkemidlerne, hvilket fik Pitchfork til at foreslå en ny genre: Barely Music.  I denne genre - 'næsten-ikke-musik' - er der akkurat plads til minder og taknemmelighed over det liv, Elverums datter, som stadig er.  Det bliver ikke mere nøgent, registrerende.

Neil Young, Tonight’s the night, 1975
Sangene på det canadiske rockikons album blev skrevet efter at to af hans bedste venner, Crazy Horse guitarist Danny Whitten og roadie Bruce Berry, døde af overdosis. Her er mere larm og skramlen end hos Huss og Elverum, her er også et højere tempo, for som det hedder hos Pitchfork; "mourning can be messy".

SE MERE: Allmusic.coms tema om musik om tab og sorg

Adore, Smashing Pumpkins, 1998
Efter det amerikanske bands kæmpesucces med Melon Collie... kom det fjerde studiealbum, Adore, i kølvandet på forsanger Billy Corgans mors død - sangen For Martha er hendes sang -, hans skilsmisse og fornemmelsen af, at bandet var udbrændt og på vej mod opløsning. Det er et utroligt album, som veksler mellem dels de pompøse, hårde og dystre udtryk, dels afdæmpede og enkle arrangementer.

Udover ovenævnte albums udgiver sangerinde og sangskriver Kira Skovs den 16. marts 2018 et album med nye sange, der bearbejder tabet af hendes mand, musikeren Nicolai Munch-Hansen, som døde i februar 2017.

LÆS MERE: Informations interview med Kira Skov

Udgivelsen følges op af en turné i løbet af april og maj, og den 21. april besøger Kira Skov således Kulisselageret i Horsens.