CC BY 2.0. Flickr / aigle_dore

Undskyld det roder

30.04.15
Hvordan kan du selv slippe af med rodet?

Det roder på biblioteket for tiden - i al fald, hvis du begiver dig ind på første sal, hvor der er en større omflytning i gang. Så det næste stykke tid må vi finde os i, at ikke alting er, hvor det plejer, og at vi udsættes for en del larm og endda byggestøv. Til at starte med er en del af skønlitteraturen flyttet ind til faglitteraturen, og en række vægge er ved at blive brudt ned.

Hvorfor roder det? Fordi Horsens Byarkiv er ved at blive slået sammen med biblioteket, så der skal skabes plads til dem. Og at flytte så mange bøger er ikke noget, man gør i et snuptag. Derfor må vi affinde os med lidt ekstra larm og støv i luften et stykke tid.

Men rodet derhjemme? Der kan vi heldigvis hjælpe. Ikke, at vi sender bibliotekarer ud for at give dit hjem en makeover - som i så mange andre er bibliotekets gerninger yder vi hjælp til selvhjælp: så her er en liste med inspiration, hvis du vil rydde op i dit liv.

De praktiske vejledninger

Vi ved allesammen, hvordan det går - man lægger nogle ting fra sig et uskyldigt sted, og der får de lov at stå et stykke tid. Og andre ting finder frem til samme sted, som ved en mystisk tyngdekraft, og inden man har set sig om, er det svært at lukke fordøren, fordi pizzabakker, reklamer og støvbolde er ved at bryde ud af ens hjem, som om de har dannet den særeste (og største) sommerfugl i historien.

Det handler om at opbygge de rette vaner for at undgå den slags - og så selvfølgelig om at kende de små tips og tricks, der gør det hele lettere. Det kan disse bøger hjælpe med. (Der er links til bøgerne i bunden af artiklen).

Selvudvikling

For mange mennesker hænger det indre og det ydre sammen - hvis skrivebordet flyder over med din samling af beskidte kaffekopper, er der sikkert også rod i dit liv (og lidt for meget koffein i din krop).

Derfor kan oprydning og rengøring også gøres til en mental proces - og det at skabe orden i hjemmet eller på kontoret kan være det samme som at give hjernen lov til at strække benene.

Så hvis du vil frigive plads på den mentale harddisk, samtidig med at du måske blive et bedre menneske, er der her nogle bøger at vælge imellem.

Feng shui

Ønsker du virkelig at løfte din oprydning til et højere niveau? Så må kodeordet være: feng shui.

Feng shui betyder direkte oversat vind og vand og er navnet på intet mindre end en filosofi om indretning og arkitektur. Den er kinesisk og har rødder adskillige årtusinder tilbage - med bund i en tanke om at styre den energi, qi, der er usynligt til stede overalt, og på den måde leve i balance med sine omgivelser.

Oprindelig blev feng shui brugt til at placere bygninger, gerne grave, men i senere tid har principperne bredt sig ind i hjemmet, og der findes en lang række bøger, som vil fortælle dig, hvordan du skal indrette dig for maksimum harmoni. Her er et udvalg.

Indretning

Her har vi mest kigget på, hvordan du kan bringe orden i dit hjem - men hvis du nu tager inspiration fra biblioteket og begynder at bryde vægge ned (der har vi også bøger, der kan hjælpe), bør du nok gå lidt dybere til værks og have fat i vores samling af bøger om indretning. Dem finder du under emnetallet 64.5 og frem.

Men gå nu ikke for hårdt til værks. Som bibliotek anbefaler vi gerne moderation, og som undertitlen til en af de nævnte bøger også siger: "Hvis et rodet skrivebord er tegn på et rodehoved, hvad er et tomt skrivebord så?"

Billedet brugt øverst er Mess, CC BY 2.0