Henning og Frida

06.01.16
Måske blev Henning Mortensen en lille smule forelsket i Frida mens han skrev romanen ”Kvinden i korshæren”.

DR-klubben ved Horsens bibliotek havde inviteret Henning Mortensen med snakken om ”Kvinden i Korshæren”. Sammen forsøgte vi at snakke os ind på en karakteristik af Frida. Vi lagde brik på brik i puslespillet, men færdige blev vi ikke.  Faktisk er det nok heller ikke muligt at få tegnet et fuldstændigt billede af Frida.

Puslespillets tre betydninger, som Henning Mortensen allerede HAR fortalt om her i debatten, lukkede op for flere spor i snakken. Frida, hvis navn betyder fager, er ordblind og har meget svært ved at læse. Hun er formodentlig et misbrugt menneske, som længes efter kærlighed og ”noget sammenhængende”. Fuglene og musikken repræsenterer det allerbedste i Fridas liv, bare det ikke er Henrys hårdtslående rockmusik og fantasifugle.

En tråd i snakken bevægede sig i en lidt svær filosofisk retning. Evigheden var omdrejningspunktet i den snak. Evighed er et smukt poetisk ikke videnskabeligt ord, men det er også lig med død. Virkeligheden sat  over for fantasien var også et tema i snakken, - og nu vi er ved ”virkeligheden” fortalte Henning Mortensen at han var rejst til Plön sammen med sin kone Hanne for at lege Frida og Søren. Det var sjovt ”vi grinede hele tiden”, sagde Henning Mortensen.

Hvorfor hedder Søren Quickborn til mellemnavn? Hvad betyder navnet?  Quickborn betyder ”foryngelsens kildevæld”, fortæller Henning Mortensen ”. Men det er også et stednavn i Tyskland”, siger én fra læsegruppen. I den sammenhæng fortæller Henning Mortensen at han som 11-årig forsøgte at skrive en roman, som hurtigt blev for indviklet, og allerede den gang faldt han over stednavnet Quickborn i Tyskland.

Bogens omslag både indledte og afsluttede debatten. Mark Airs har illustreret, og snakken gik lystigt om de ikke lagte brikker rent faktisk passer ind i puslespillet. Prøv selv om I kan få brikkerne til at falde på plads.

Det var en mindeværdig og fin eftermiddag for DR-læseklubben i Horsens. Vi har aldrig før haft forfatteren med til bogsnakken, og jeg er sikker på at den bogsnak af alle i gruppen vil blive husket som en helt særlig god oplevelse. Jeg tror ikke vi havde fået lagt så mange brikker i Frida-puslespillet uden Henning Mortensens hjælp. Stor tak til Henning Mortensen for deltagelse. Her i Horsens betragter vi Henning Mortensen som vores lokale forfatter, og vi er rigtig stolte af og glade for det fine samarbejde.

DR-klubben ved Horsens Bibliotek 2016 sammen med Henning Mortensen