Vi låner flere bøger i Horsens

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af udlån på folkebibliotekerne på landsplan er steget for andet år i træk. På Horsens Kommunes Biblioteker mærker man også den stigning, og særligt én gruppe trækker udlånet op.

På landsplan blev der i 2023 foretaget flest fysiske lån på folkebibliotekerne i aldersgruppen fra 30-39 år, og det er også tilfældet i Horsens, hvor udlånet i netop denne gruppe steg med over 17% i perioden.

Samlet set er udlån af fysiske materialer for både børn og voksne i Horsens Kommune også steget i perioden, men hvor udlån af fysiske bøger til voksne er næsten uændret, så er udlånet af fysiske bøger til børn steget med mere end 10%.

Ifølge biblioteksleder ved Horsens Kommunes Biblioteker, Claus Hagstrøm Hansen, ligner det en tendens.

”Der er noget der tyder på, at mange af vores lånere foretrækker fysiske bøger og også lydbøger fremfor smartphones og de mange andre skærme vi omgiver os med.”

Også stigning i digitale udlån

I Horsens Kommune ser man også en stigning i udlån af digitale materialer. Hos børnelånere var der således en stigning i udlån af lydbøger på 17% og for voksenlånere en stigning på over 13%, og kigger man samlet på udlån af digitale lydbøger for børn og voksne er udlånet steget med næsten 9% i perioden.

Medvind fra bogklubber og ny festival

Om den positive udvikling siger biblioteksleder Claus Hagstrøm Hansen:

”Stigningen i udlån af fysiske bøger og lydbøger til børn i Horsens Kommune vidner om en øget læselyst, og dén læselyst prikker vi da også til i det daglige med bl.a. bogklubber, booktalks og højtlæsning. Ligesom læselyst jo også er omdrejningspunkt for den nye læsefestival, LÆS!, vi havde premiere på i 2023.”

For læsefestivalen LÆS! er det vigtigt at favne læsningens kreative egenskaber og vise at læsning kan være noget andet end børnene er vant til, så med den positive udvikling kan man kun glæde sig til at LÆS! vender tilbage i efteråret 2024 for at pirre læselysten endnu mere – også blandt de 1424 nye lånere som allerede er blevet oprettet på Horsens Kommunes Biblioteker i 2024.

Læs med dit bibliotek

Se alt det nyeste på hylderne
Få hjælp til læsning af læsehunden
Få inspiration til ny læsning i vores podcast