MANGA MANIA!

Manga-tegneserierne hitter, men hvad er det, de små finurlige bøger kan? Rasmus, som er formidler i børnebiblioteket, giver os lidt historie og fortæller om fascinationskraften.

Af Rasmus Tågelund Riishøj, formidler

Måske kender du Garfield, Tintin og Spiderman, men kender du Son-Goku, Naruto eller Sailor Moon? Den japanske tegneserie, mangaen, er blevet mere og mere populær i vesten de seneste 20 år, men har eksisteret siden sidst i det 18. århundrede.

Sport- eller Gør-det-selv-manga?!

Manga er den japanske betegnelse for tegneserier og betyder noget i retning af ”underholdende tegninger”, men i Japan bruges manga-formatet til formidling af alle slags emner og ikke bare til underholdning.

Man kan finde mangaer om alt lige fra sport til gør-det-selv-manualer og skønlitteratur. I dag er næsten 40% af alle tryksager, der bliver udgivet i Japan, mangaer, og i USA er næsten 70% af alle solgte tegneserier en eller anden form for manga.

Et par af kendetegnene ved manga er den specielle tegnestil, hvor karakternes udtryk og bevægelser ofte overdrives for at demonstrere en pointe eller stemning og i modsætning til de bøger, vi er vant til, læses en manga ”bagfra” – det vil sige, at historien starter der, hvor vi er vant til, at den slutter, og så læses den modsat vores normale læseretning: Oppefra og ned, fra højre mod venstre. Det kan føles vildt frustrerende og forvirrende til at begynde med, men inden længe læser man dem, som om man aldrig havde bestilt  andet.

Manga på biblioteket

Bibliotekerne har et stort udvalg af mangaer både på dansk og på engelsk, og der kommer hele tiden nye til.

Serier, der hitter lige nu, er fx ”Vinland Saga”, en historisk inspireret manga, der foregår i vikingetiden og handler om en ung mands stræben efter hævn. Men også ”Kaiju no.8”, hvor vi møder taberen Kafka, der pludselig får evnen til at forvandle sig til et af de monstre, der hærger byen og som bringer ham i konflikt med det dødbringende monsterjægerkorps, eller ”Spy x Family”, hvor mesterspionen ”Twilight”, er nødt til at lave en falsk familie for at kunne udføre sin nye mission, lidet vidende at hans nye kone er en dødsensfarlig snigmorder, og at deres adopterede datter er en tankelæsende telepat, der kender alle deres hemmeligheder!

Jo, mangaer er sjove, gakkede, underholdende og enormt hyggelig læsning for både børn og voksne.

Rasmus anbefaler

My Hero Academia

Dansk

Izukus eneste ønske er at blive en superhelt, men desværre er han et af de få børn, der fødes uden særlige kræfter. Det forhindrer ham ikke i altid at handle heltemodigt, selvom det nær er ved at tage livet af ham flere gange. Tilfældigvis er jordens mægtigste helt, ”Almight”, på udkig efter en afløser og lige netop hans kræfter skal man måske slet ikke være født med...

Kaguya-sama: Love is War

Engelsk

De to voldsomt populære elevrådsformænd, Kaguya og Miyuki, er faldet for hinanden. Men de er ALT for stolte til at være den første til at indrømme deres følelser for den anden, og dermed tabe kampen om, hvem der først må krybe til korset og erklære sin  kærlighed! Så hvem kan mon tvinge den anden til at sige det først og vinde dysten?

Assassination Classroom

Engelsk

Et næsten usårligt rumvæsen invaderer jorden og knuser halvdelen af månen. Jorden står for tur, hvis ikke gymnasieklasse 3-E kan klare væsnets udfordring: ”Myrd mig inden et år, eller jeg udsletter jorden”. Men hvad gør man, når man er oppe imod noget, der er næsten usårligt – og som i øvrigt lige har udnævnt sig selv til ens klasselærer?

Lån | Mangaens magi

Jan Kjærs bog er en gennemgang af de forskellige elementer og virkemidler i den japanske tegneseriestil,  manga. Med udgangspunkt i ansigtsudtryk, chibi-figurer, baggrunde og lydord. For alle fans.