Landets mest uforpligtende Bogklub [For alle mellem 15 og 35 år]

Nogle vil helst læse på engelsk, andre på dansk. Nogle foretrækker horror, andre realisme. Nogle læser bogen på to dage, andre når ikke at læse den færdig. Heldigvis er der plads til det hele i det, der måske er ”landets mest uforpligtende bogklub”.

Af Gro Johanne Vase, formidler

Jeg har googlet nettet tørt, ingen bogklub for unge i Horsens. Så måtte jeg til Aarhus, der var heller intet.” Sådan lød de nedslående ord fra 22 årige Julie Eske Kempel i en mail til Julie Due Steffensen, der er eventkoordinator og kommunikationsansvarlig på byens kulturcafé Platform K. Og det blev startskuddet til en ny bogklub for de 15-35 årige samme sted...

Bogklubben finder nu sted i samarbejde mellem Horsens Kommunes Biblioteker og Platform K, hvor biblioteket hjælper med bogbestilling og læseinspiration. Sidstnævnte har dog vist sig ikke at være en mangelvare.

Siden det første opstartsmøde i maj 2023 er flere medlemmer kommet til, og efterhånden er der så mange ideer til læsestof, at vi ofte vælger to bøger per gang.

”Så er der lidt at vælge imellem,” som vi siger, for det er en vigtig del af bogklubbens DNA, at man kun skal læse de bøger, man synes er gode, ligesom man selv må bestemme, om man vil læse på dansk eller engelsk, hvis begge dele er en mulighed.

At Julie Eske Kempel har måttet forlade Horsens for en stund, har imidlertid ikke forhindret hende i stadig at holde en fod i bogklubben.

Da bogklubben skulle diskutere ”Kvinder uden mænd” af den iranske forfatter, Shahrnūsh Pārsipūr, dukkede hun glad op på en zoomforbindelse fra sit højskoleværelse på Sjælland.

Den slags krumspring gør vi gerne i det, vi fortsat ynder at kalde ”landets måske mest uforpligtende bogklub”.

Kom og vær med

Bogklubben er for alle mellem 15 og 35 år. Vi mødes som udgangspunkt den sidste tirsdag i måneden klokken 17.30 i caféen på Platform K på Madevej 2 i Horsens, hvor der er gratis te og kaffe på kanden. Vi læser bredt, og alle genrer er velkomne. Du må også  komme, selv om du ikke har læst bogen. Du kan læse mere om bogklubben i Facebook-gruppen ”Platform K - bogklub” - se QR herunder.

Du kan læse mere om Horsens Kommunes Bibliotekers læsekredse for både børn og voksne på horsensbibliotek. dk/Læsekredse. Biblioteket kan også hjælpe med at oprette en ny læsekreds og med bestilling af bøger.