21 flotte forsider

Når man bevæger sig rundt på biblioteket, hvad enten der er i det fysiske rum eller på bibliotekets hjemmeside, er det de udstillede forsider, der i første omgang fanger blikket - her er nogle af Jettes favoritter.

Af Jette S. F. Holst, formidler.

At det ikke kun er en bogs indhold, der er vigtig, er Foreningen For Boghåndværk et bevis på. Hvert år siden 1934 har foreningen uddelt priser for Årets Bedste Bogarbejde, hvor der ses på funktion, æstetik og teknisk udførelse. For flere forskellige ting spiller ind,
når forsiden planlægges. Skal omslaget visualisere et omdrejningspunkt i bogen, præsentere en karakter eller synliggøre et emne? Hvilken stemning skal forsiden italesætte? Hvem er målgruppen til bogen? Romantikeren, hundeelskeren eller den hårdkogte  krimilæser?

Og valg af farver, motiver, skrifttype og opsætning er også vigtigt. Skal forfatternavnet fremhæves? Er titlen vigtigst? Skal siden være ensfarvet med fotos eller tegnede motiver? Endelig skal der også tages hensyn til at vi afkoder en bogforside ved at starte i øverste venstre hjørne og fortsætte i et zigzaggende mønster ind mod midten. Men selvom grafikeren har overvejet disse ting, er læsernes smag subjektiv. Her har jeg udvalgt 21 forsider, som fanger mit øje, fordi de er flotte, rammer deres emne lige på kornet eller gør mig  nysgerrig på, hvad de mon handler om?