Tag din kultur med i skoven

Vi har sat lyd til kulturen - vil du være med? Vi har kastet os over den hastigt voksende podcast-genre. Resultatet er en ny, nem og bærbar adgang til den kulturformidling, der er én af bibliotekets hjørnesten. Lynhurtige anbefalinger eller dybdegående podcasts. Du bestemmer. Af Thomas Vang Glud

Podcast | Har du en god idé?

Har du en god idé til en podcast, så skriv til os på tvg@horsens.dk eller tag fat i os når du er på biblioteket. Det kan være, du gerne vil vide mere om et emne, en lokal kunstner eller dele din glæde ved brætspil? Vi vil meget gerne have input - måske inviterer vi dig ind til en snak foran mikrofonen.

På kort tid er podcast gået fra at være nichefænomen til at have bred udbredelse, og i 2020 lyttede 40% af den danske befolkning til podcasts. Det er bl.a. den tendens, der ligger bag Horsens Kommunes Bibliotekers nyeste initiativ. En podcast virker mere personlig, der er en stemme bag. Og du kan lytte på tidspunkter, hvor det ville være upraktisk at læse – på en gåtur i skoven, en løbetur eller når gulvet skal vaskes. Sådan bruger biblioteksleder på Horsens Kommunes Biblioteker, Claus Hagstrøm, da også selv mediet.

”En podcast kan nemt tage en halv time. Og man kan lytte til den, når det passer ind i ens liv – uanset om man er i løbesko eller i Netto. Desuden er det at lytte en kærkommen pause fra skærmene, der fylder meget i vores hverdag,” siger Claus Hagstrøm.

En anden frekvens

Bibliotekets podcast er let tilgængelig via streamingtjenester eller bibliotekets hjemmeside, og det spiller også en rolle for os, at lydstreaming er mest udbredt blandt de yngre – det er nemlig en målgruppe biblioteket typisk har lidt sværere ved at nå.

”Selv om vi også laver podcast til de modne biblioteksbrugere, betyder det, at vi er til stede hvor en del af den yngre målgruppe i forvejen er. Vi får på den måde en anden frekvens til vores formidling,” fortæller Claus Hagstrøm.

Både fordybelse og lynhurtige kulturtips

Vores podcast har ind til videre to ben. Den mere dybdegående podcast, Kulturskoven, supplerer temaer, som for eksempel det aktuelle samarbejde med DR om temaet ’bevægelse’. Her har vi talt med lokale kulturpersonligheder om ’kultur, der bevæger’, og resultatet er en lille serie, hvis to første afsnit allerede er tilgængelige. Denne længere podcast suppleres af en kort, ugentlig podcast, vi kalder den Friske Faustnumre, om det nyeste indenfor alt fra faglitteratur og skønlitteratur til film og musik.

”Det er oppe i tiden, at ting er let tilgængelige, og at man hurtigt kan orientere sig. Derfor har vi siden februar lavet en række korte podcasts om alt det nye, vi hver uge køber ind til hylderne. Det er lynhurtige, levende kulturtips, man kan tage med på farten,” fortæller Claus Hagstrøm.

Invitation til biblioteksbrugerne

Ind til videre står bibliotekets medarbejdere både for indhold og produktion, men på sigt skal biblioteksbrugerne kunne benytte podcaststudiet og få kurser i at optage og udgive. ”Vi vil være samskabende med vores brugere – præcis som vi er i vores værksted i stueetagen. Derfor vil vi også lære fra os og stille ressourcer til rådighed, så bibliotekets brugere kan lære at lave podcasts. Måske kan vi endda lave nogle af dem sammen med brugerne,” håber Claus Hagstrøm.