Om dette arrangement

Foredrag & Underholdning

Fin Fjord? Temaaften om Horsens Fjord

25.04.24
I anledning af den landsdækkende Klimahandledag inviterer Horsens Bibliotek til debatskabende temaaften med foredrag og fingermad.

I anledning af den landsdækkende Klimahandledag den 25. april sætter Horsens Kommunes Biblioteker i selskab med politikere, eksperter og interesserede borgere fokus på havmiljøet i Horsens Fjord.

Arrangementet er gratis men kræver billet. En gratis billet kan hentes her på siden.

PROGRAM

17.00-18.00 Vildskab i havet og haven
Streaming fra Aarhus m. Frank Erichsen/ Bonderøven og Signe Wenneberg

18.00-18.45 Snak og sandwich

18.45-19.00 Ren Horsens Fjord-fonden
Formand for Bæredygtigheds- Natur- og Klimaudvalget i Horsens Kommune, Rikke Christensen, fortæller kort om den nyligt lancerede Ren Horsens Fjord-fond, som har til formål at bringe livet tilbage i Horsens Fjord.

19.00-19.45 Fjorden og landskabet
Professor Stiig Markager taler, med udgangspunkt i Horsens Fjord, om ruinerne af det, der engang var et sundt økosystem og om årsager og løsninger.

19.45-20.00: Pause

20.00-.21.00 Paneldebat: Hvordan redder vi Horsens Fjord?

DEBATPANEL:

Stiig Markager
Professor Dept. of Ecoscience Aarhus University

Rikke Christensen
Formand for Bæredygtigheds- Natur- og Klimaudvalget i Horsens Kommune.

Jan Karnøe
Tovholder for Partnerskabet til Restaurering af Horsens Fjord og Kysthjælpers arbejde i Horsens Fjord.

Moderator: Biblioteksleder Claus Hagstrøm

OGSÅ PÅ FILIALERNE:

Streamingen ”Vildskab i havet og haven” kan også opleves på bibliotekerne i Brædstrup, Hovedgård, Østbirk, Gedved og Søvind på klimahandledagen, torsdag den 25. april klokken 17. Arrangementet ”Fin Fjord?” afholdes i anledningen af den nationale klimahandledag som en del af UGE17, hvor biblioteker landet over sætter fokus på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og i særdeleshed grøn omstilling.