Om dette arrangement

Sted/Lokale
Urskoven
For voksne

MeToo-debattens forløb og konsekvenser i Danmark.

20.10.20
OBS! Arrangementet er rykket fra mandag den 28. september til tirsdag den 20. oktober og afvikles i "Urskoven".

Samtale mellem Matilda Gustavsson og Lise Bach Hansen

Efter lang tids debat og en større retssag er Harvey Weinstein nu blev dømt for sine overgreb og krænkelser i USA. Det giver grund til eftertanke over MeToo-debattens forløb og konsekvenser i Danmark. Er vi kommet videre? Og er vi i så fald kommet langt nok? Eller kom vi måske aldrig rigtigt i gang?
Der er ingen tvivl om, at konsekvenserne af Weinstein-sagen fik helt anderledes drastisk effekt i Sverige, hvor dækningen i landets medier har drevet kulturlivet ud i en kolossal selvransagelse. I Sverige fulgte medierne også Weinstein-sagen, hvorpå de svenske medier og organisationer straks kastede et undersøgende blik på deres eget samfund og de systematiske magtovergreb, der finder sted blandt mennesker.
I spidsen stod Matilda Gustavsson fra Dagens Nyheter. Hun er svensk presses svar på de New York-journalister, der afdækkede Weinstein-sagen. Det var nemlig hende, der skrev jordskredsartiklen om de 18 traumatiserede personer, der alle var ofre for den nu dømte Jean-Claude Arnault. Gustavssons drive udløste en heftig MeToo-diskussion i Sverige, hvis modstykke på ingen måde kunne genfindes i Danmark.
I sin bog Klubben – en undersøgelse uddyber hun beretningen om Det Svenske Akademis vej fra at have været verdens måske mest magtfulde litterære institution til at fremstå skandaleramt, ynkeligt og forkrøblet.

Foredraget er streamet fra Den Sorte Diamant, Det Kgl. Bibliotek. Afvikles i "Urskoven".

Foto. Thron Ullberg (Matilda Gustavsson), Det Kgl. Bibliotek (Lise B. Hansen)