Sted/Lokale
Lysningen
For alle

Canadisk-britiske Rachel Cusk om moderskab og ærlighedens pris (Livestreaming)

02.11.21
En samtale om den anmelderroste bog 'Et livsværk', om hvor den står i dag og om moderskabet.

Moderskab og tabuer om de følelser, der følger med, det emne har de seneste år fyldt mere og mere i dansk litteratur – her er Olga Ravns Mit arbejde, Maja Lucas’ Mor og Cecilie Linds Mit barn blandt nogle af de mest roste danske eksempler. Nu får vi et internationalt perspektiv på samme sag. Den omdiskuterede litterære verdensstjerne Rachel Cusk lagde ikke fingrene imellem i Et livsværk og belyste med hudløs ærlighed de mindre romantiske aspekter af moderskab. Cusk gæster Den Sorte Diamant til en samtale med litteraturredaktør på Weekendavisen, Kathrine Tschemerinsky om A Life’s Work (2001), som netop er blevet oversat til dansk. Beretningen vakte stor modstand i den britiske presse – ikke mindst fra andre mødre – og offentlig udskamning og anklager om kønsforræderi satte nyt lys på ærlighedens pris for Cusk. Hvor langt kan man tillade sig at gå? Og hvordan ser Cusk på moderskabet og 'Et livsværk' i dag?

Der livestreames fra Dronningesalen på Det Kongelige Bibliotek.

Foto: Kathrine Tschemerinsky og Rachel Cusk. Foto: Sofie Amalie Klougart og Siemon Scamell-Katz