Bogtips

Det bedste vi læste i september

Et kig tilbage på september - og bøgerne, der blev læst. Jeg har igen spurgt biblioteksfolket, hvad den forgangne måneds bedste læseoplevelser var, og de har svaret.

Af Janus Andersen

Jette Holst har læst: En tegneserie

For nogle måneder siden så jeg en interessant dokumentarfilm på History Channel. Her fulgte vi det amerikanske bjærgningsfirma Odyssey Marine Exploration, som havde fundet vraget af det spanske skib Nuestra Senora de las Mercedes, der sank i 1804. Ombord på skibet var næsten 600.000 guld- og sølvmønter til en anslået værdi af 2,6 milliarder danske kroner. Men bedst som bjærgningsfirmaet havde bragt skatten til deres firma i Florida, blev de sagsøgt af den spanske stat, som mente, at skatten tilhørte Spanien. Efter en fem år lang retssag tabte Odyssey Marine Exploration og måtte levere mønterne tilbage.

Den historie har været inspiration til tegneserien ”Den sorte svanes skat”. Her er det et skruppelløst skattejægerfirma, Ithaca, der finder en 200 år gammel nedsunket skat. Firmaet har fundet vraget på fordækt vis, og da de bliver opdaget, forsøger de at snyde sig ud af det og samtidig beholde skatten. En nyuddannet embedsmand i det spanske kulturministerium sættes på sagen, og med hjælp fra en skibsvragsekspert går han ind i kampen mod overmagten. For selvom det umiddelbart lyder, som om Ithaca er David i kampen om den spanske stat som Goliat, så har firmaet langt flere ressourcer end det spanske kulturministerium.

Det var rigtig interessant at høre den samme historie fortalt fra to sider. Den amerikanske dokumentar belyste bjærgningsfirmaet som den forurettede part, mens tegneserien ser sagen fra spansk side. Her er man ikke kun interesseret i at hente mønter og andre kulturskatte op, men i ligeså høj grad i at sikre gravfreden for de mange mennesker, der druknede, da skibet sank.

Jeg var vældigt optaget af ”Den sorte svanes skat”, som udover at være en spændende og historie, også er en nydelse for øjnene.