Bogtips

Det bedste vi læste i maj

Maj er en måned, hvor vi på biblioteket kan mærke en forandring i folks vaner. Solen skinner mere, og folk vil i haven - og så vil de have noget god sommerlæsning, for haven er ikke kun til havearbejde. Vi læser naturligvis året rundt, og her er det bedste, vi har læst i maj.

Af Janus Andersen

Jette har læst: en illustreret roman om sommerfugle og afsavn

Mit valg denne måned er ”Per” af Zenia Johnsen, illustreret af Signe Parkins, der, selvom det på papiret er en børnebog, er en universel fortælling, der kan læses af alle.

”Per” er en af de fineste bøger, jeg længe har læst. Historien går lige i hjertet, sproget er smukt, illustrationerne er fantastiske, og den taktile fornemmelse af bogen i hånden, mens jeg læser, er rar og lækker.

Historien følger jeg-fortælleren, hvis far flytter væk fra hjemmet efter at have foræret hende et tomt akvarium. Aftalen er, at de skal putte noget i det, næste gang de ses – men der går et helt år, før det sker. Det bliver til 20 larver, som lever blandt brændenælderne i skoven, og så forsvinder faren igen ud af fortællerens liv. Hun lægger til gengæld al sin omsorg i at passe de små larver, som ender med at forvandle sig til sommerfugle.

På overfladen er ”Per” således en bog om larvens metamorfose til sommerfugl. Vi følger detaljeret larvernes udvikling og får forskellig facts præsenteret, når fortælleren laver små lister undervejs. Men under overfladen er der også en fortælling. En fortælling om en fraværende far og et savn, som fortælleren ikke sætter ord på, men som alligevel skinner igennem. F.eks. da de går ind blandt brændenælderne, og faren siger: ”Det her kommer til at gøre ondt”, og fortælleren kan konstatere, at ”Far løj ikke. Det gjorde ondt.”

Signe Parkins' illustrationer underbygger Zenia Johnsens fine fortælling på bedste vis. Tegnestilen er naturalistisk, og illustrationerne er ofte skæve udsnit af ’det store billede’. Som når vi på turen i skoven kun ser fortællerens ben og fødder på vej gennem brændenælderne. Ind i mellem lader Signe Parkins dog fortælleren få pennen, og her tegnes larverne som små væsener, der sidder på toilettet, eller pupper, der indeholder katte og Batman. De modsatrettede tegnestile lader en mere humoristisk tone snige sig ind i fortællingen, så jeg også måtte klukke lidt under læsningen.

”Per” er en klog, lille bog om livet på godt og ondt. En bog om naturens forunderlighed, om sorg og savn og om kærlighed. Det hele fortalt uden store armsving, men med stor empati og hjertevarme. En stor anbefaling herfra.