Margaret Atwood for alle pengene

Atwood kommer til Danmark, og du kan møde hendes forfatterskab på biblioteket.

Af Janus Andersen

Har du læst den dystopiske "Tjenerindens fortælling"? Eller "Røverbruden", hvor tre kvinders oplevelse af den kvinde, der ødelagde deres liv, tegner vidt forskellige billeder? Eller måske den historiske roman "Alias Grace", der også blev til en tv-serie? Eller måske for den sags skyld digtsamlingen "Inderligt"?

Som du måske ved, er der mange forskellige måder at møde den canadiske forfatter Margaret Atwoods litteratur på. Og i denne måned sker der det, at:

”H.C. Andersen Litteraturprisen tildeles Margaret Atwood for hendes brug af myter, eventyr og fantastiske og spekulative fortællinger til at belyse samtidspolitiske problemer, såvel som for at ophøje såkaldt spekulativ fiktion til en højere kunstform.”

Og i den forbindelse er der flere muligheder for at møde Atwoods litteratur på biblioteket.

Den 29. oktober optræder hun på International forfatterscene på det Kongelige Bibliotek, hvor hun er i samtale med Lotte Folke Kaarsholm. Og det bliver livestreamet, så du kan se det på bl.a. Horsens bibliotek.

I den anledning er Atwood også månedens forfatter i vores Litteratursalon, så den 31. oktober kan du komme forbi biblioteket og høre to af vores formidlere fortælle om forfatterskabet.

De to har tidligere været i vores podcast, Kulturskoven, og fortælle lidt om, hvad man kan forvente sig.