Stephen King - 50 års jubilæum

Den 5. april var det 50 år siden, Stephen King debuterede med romanen ”Carrie”. I den anledning giver bibliotekar og King-fan Jette Holst en kort introduktion til en af verdens mest sælgende forfattere.

Af Jette Holst

Hylde med Stephen King romaner
Foto: Horsens kommunes biblioteker

Stephen King blev født den 21. september 1947 i staten Maine. Han var to år, da forældrene blev skilt, og King voksede op hos moren sammen med sin to år ældre adopterede bror uden nogensinde at se faderen igen. Familien flyttede en del rundt. King nåede at bo i både Fort Wayne, Indiana og Stratford, Connecticut, før de flyttede tilbage til Durham, Maine, da han var 11 år.

King uddannede sig til lærer og fik i 1970 en Bachelor of Science i engelsk fra University of Maine. Det første job blev dog som vaskeriarbejder og pedel. I 1971 fik han et job som engelsklærer, og samme år blev han gift med sin kone Tabitha. De har siden fået tre børn sammen og er stadigvæk lykkeligt gift.

King har skrevet siden sin barndom og stod i sin universitetstid for en ugentlig klumme i skolebladet "The Maine Campus". Han fik også trykt enkelte noveller i diverse blade og magasiner, men det var først i 1974, at han for alvor slog igennem med romanen "Carrie".

Inspirationen til "Carrie" fandt King som så mange gange senere i sit eget liv. Mens han arbejdede på et vaskeri, havde han en kollega, som var dybt religiøs og ofte citerede biblen. King tænkte tit på, hvordan hjemmelivet mon var for hendes børn, og det er bl.a. det, han udforsker i "Carrie". Et andet tema i romanen er mobning.

Efter at være begyndt på historien blev King dog i tvivl om, hvorvidt hans kvindelige karaktere var troværdige, så han smed manuskriptet i skraldespanden. Heldigvis opdagede Tabitha det, og hun overtalte King til at skrive historien færdig.

"Carrie" blev udgivet i 1974, og indbragte den formidable sum af 2500 dollars. Da rettighederne til paperback udgaven senere blev solgt, kunne King sige sit job op og leve af at skrive. Romanen blev også filmatiseret af Brian De Palma i 1976 og blev med rette et stort hit i biograferne.

I dag har King over 80 udgivelser bag sig, og har solgt mere end 350 millioner bøger. Der er lavet et hav af filmatiseringer af hans bøger, men selvom han blev kendt som 'King of horror', rækker hans forfatterskab langt ud over gysergenren.

Han har i perioder kæmpet med både alkoholmisbrug og stoffer, og i 1999 var han ude for en alvorlig ulykke, som gav ham psykiske mén i lang tid efter, men som han også aktivt har brugt i sit forfatterskab.

Hans romaner falder ofte i temaer. Titler som fx "Knogler", "Mørkets Halvdel" og "Hemmelig have, hemmeligt vindue" handler om midaldrende mænd/forfattere, og deres skriveprocesser eller mangel på samme. "Dolores Claiborne", "Rose Madder" og til dels også "Carrie" og "Pigen som elskede Tom Gordon" er bemærkelsesværdige kvindeportrætter. Under pseudonymet Richard Bachman har King skrevet flere bøger, der foregår i en ofte dyster fremtid, hvor hovedpersonerne kæmper mod umulige odds. Og i de senere år har han begivet sig ud i krimi-genren, startende med "Mercedesmanden" i 2014 der er første bind i trilogien om den pensionerede politimand Bill Hodges.

Stephen Kings til dato største projekt er sagaen om Det Mørke Tårn.

Han udgav første bind i serien "Revolvermanden" i 1982, og først i 2004 satte han sidste punktum efter mere end 3000 sider og syv bind. Eller næsten sidste punktum for i 2012 udkom "Vinden gennem nøglehullet", der også udspiller sig i seriens univers, og som tidsmæssigt placerer sig mellem bind fire og fem.

Det samlende punkt i serien er Tårnet, en storslået magisk/teknologisk struktur, som er omdrejningspunktet for tid/rum-kontinuummet. Fra Tårnet kan en rejsende nå et hvilket som helst sted eller en hvilken som helst tid både i vores verden og i alle de mange parallelle verdener fra Kings fortællinger.

På samme måde står "Det Mørke Tårn" centralt i Kings forfatterskab, hvor serien er omdrejningspunktet i hans kreative multivers. Herfra trækkes tråde ud til en lang række andre bøger i forfatterskabet, lige fra Fader Callahan, den forbandede præst i "De dødes by", der finder vej til Mid-World, over Randall Flagg der optræder i så forskellige bøger som "Opgøret", "Dragens øjne" og "Søvnløs", til Ted Brautigan fra "Lumpne mænd i gule frakker" der spiller en stor rolle i seriens afsluttende bind.

Min fascination af Stephen Kings forfatterskab er derfor langt fra kun det, at han formår at skrive så uhyggelige historier, at man sidder med gåsehud på armene og de små hår i nakken rejser sig. Det er sig i ligeså høj grad hans evne til at få sine personer til at stå lyslevende foran læseren, og måden han fortæller om den hverdag, som vi alle kender.

Han er en forfatter, der ofte har taget alvorlige problemstillinger op i sine historier lige fra pædofili ("Bibliotekteksbetjenten") over abort ("Søvnløs") til Covid-19 ("Holly"). Og så er han ganske simpelt en fortæller af højeste karat, hvilket jeg også tror er grunden til de mange filmatiseringer af hans historier.

Artiklen her kradser blot i forfatterskabets overflade, og har du endnu ikke læst noget af ham, venter der dig en oplevelse.