Et nyt blad i din kulturskov

Nu kan du hente tredje nummer af vores magasin "Bladet" på Horsens Kommunes Biblioteker. Du får bl.a. et interview med Annette Bjergfeldt og med det lokale band Bænch, men du får også børnesider, verdensmålssang, smukke forsider og en bæredygtig badass.

Med det tredje nummer af "Bladet" vil vi gerne vise, at bibliotekerne er din kommunes fælles- og samlende sted for viden, oplevelser og refleksion. Med ”Bladet” vil vi, med afsæt i de mangeartede materialer, som vi udlåner og formidler, vække din interesse for alt det, biblioteket også er i en verden i konstant forandring.

Biblioteket har, når vi deler materialerne med hinanden, siden den første bibliotekslov i 1920, været bannerfører for bæredygtighed. Og derfor slår ”Bladet” også et slag for det, det hele startede med, læsningen. Det slag skal blandt andet slås i bibliotekets nye læsefestival, LÆS!, som du kan læse meget mere om i ”Bladet”. For gennem læsning lærer man at forstå sig selv og andre bedre. Man får kendskab til gamle ideer, og man finder på nye. Når man læser, vokser man ind i et fantastisk fællesskab af andre læsende mennesker.

Denne gang får du bl.a. interviews med Annette Bjergfeldt, Lone Theils og det lokale band Bænch. Vi har også smidt lidt underholdning ind til de yngste - og en kryds og tværs til de lidt ældre. Du får også en opskrift fra en bæredygtig badass og du kan endda få musik til maden, for bag på "Bladet" finder du Danmarks nye klimasang. Men du må selv synge den. Og mangler du inspiration, så kast et blik på de flotte forsider vi har samlet, læs om vores nye regnbuehylder, manga og meget mere.

Læs "Bladet" lige her

Du altid hente den fysiske version, næste gang du er på biblioteket, men du kan se og læse "Bladet" online lige her:

Læs "Bladet" online

Mere fleksibilitet og bredere målgruppe

Vi har lagt markedsføringen af arrangementer om, så vi nu producerer månedlige arrangementsoversigter, også digitalt - du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev lige her. Det giver både plads til større aktualitet og mulighed for, at samle det redaktionelle indhold fra det tidligere program i et nyt magasin.

”Hvor vi tidligere lavede et program pr. sæson, har det nye magasin længere levetid, længere artikler og mere indhold. Vi lever samtidig i en digitaliseret verden og det kan være rart med noget fysisk. Den kvalitet i fordybelse og formidling vil vi gerne have med”, fortæller Claus Hagstrøm.

SVÆRT VED AT LÆSE? Se version hvor du kan bruge skærmlæser

Pludselig noget nyt...

Det er blandt andet bibliotekets medarbejdere, som skriver "Bladets" artikler, men også borgerne inviteres med ind. At du kan læse artikler af de formidlere, du også møder til daglig på biblioteket, er for biblioteket en anden vigtigt pointe – det giver nemlig formidlingen en personlig stemme.

”Vores anbefalinger er ikke styret af algoritmer men af mennesker. Der er jo ikke noget i vejen med algoritmer, men det er også fint at få foreslået fx en læseoplevelse, algoritmerne aldrig ville have foreslået. For pludselig opdager man noget nyt”, fortæller Claus Hagstrøm.

...og poesi på bagsiden

”Kernen i magasinet er formidling. Men formidling handler også om den side af biblioteket, der ikke er materialer, fx vores podcaststudie, vores værksted, den nye repair-café, Krimimessen og glæden over, at vi synger morgensang sammen med borgerne på biblioteket, kom bare og vær med”, fortæller Claus Hagstrøm.

Og som en lille prik over i’et, er den formidling trukket helt ud på magasinets omslag, hvor du på bagsiden typisk finder et digt eller - som denne gang - en sangtekst.

Magasinet er på 48 sider, trykt lokalt hos Grafisk Forum og udkommer i 20000 ex. Det er FSC- og Svanemærket, men vil man hellere læse det online, så findes der også en virtuel version. En version for de, der bruger skærmlæsere og lignende findes desuden her, så alle har lige adgang. For alle skal kunne læse "Bladet", den gode litteratur- og kulturformidling er nemlig i højsædet. "Bladet" kan du blandt andet hente kvit og frit på Horsens Kommunes 7 biblioteker.

Foto forside: Annette Bjergfeldt fotograferet af Petra Kleis.