Foredrag & underholdning

Tobaksgården 12
8700 Horsens
Danmark

I de sidste måneder af anden verdenskrig kørte en armada af danske fartøjer mod Tyskland for at evakuere nordiske fanger i koncentrationslejrene. Bilerne var malet hvide og bar røde kors, så de ikke blev taget for militærkøretøjer - deraf navnet De Hvide Busser.

I april 1945 fik Fængselsvæsenet til opgave at bidrage til at modtage og forpleje de befriede KZ-fanger fra Tyskland. Det blev på Møgelkær Fængsel. Efter den såkaldte greve Folke Bernadotte-aktion blev ca. 2.300 befriede danske og norske KZ-fanger forplejet på Møgelkær fra den 20. april 1945 – 2. maj 1945, før deres videre transport til Sverige.

Vagn Nedergaard fra Møgelkær Fængselshistorisk selskab fortæller om fængslet og KZ-fangernes ophold.

Formiddagsforedragene er gratis arrangementer, der kombinerer spændende foredrag med hyggeligt samvær - der er kaffe og kage, så medbring gerne din egen kop.