Foredrag & underholdning

Formiddagsforedrag: Teglværkernes Historie i Danmark - og især i Horsens

Forsiden til Danmarks teglværker
Historien om en industri, der var med til at bygge Danmark
Billet: Gratis
Horsens bibliotek, Salen
Horsens Bibliotek

Tobaksgården 12
8700 Horsens
Danmark

Teglværkerne har været en vigtig del af Danmarks historie - alene i Horsens kommune har der været 50 teglværker! De var med til at bygge Danmark.

Igennem det sidste årti har udforskningen af teglværkernes historie taget fart og den store drivkraft udspringer fra Horsens, men der er aktører spredt ud over hele landet. Her er det de lokale teglværkshistorikere, der fører os gennem fortællingens om en industri, der i dag er næsten forsvundet.

Teglbrændingen kom til landet i 1100-tallet og har efterladt sig store spor i vores kultur. Foreningen "Teglværksinitiativerne i Danmark" arbejder på at bevare og formidle den arv, og det er blandt andet blevet til bogserien "Danmarks teglværker", hvor første bind handler om Horsens kommune. Det er forfatterne til det, man kan møde til dette formiddagsforedrag: Jacob Hanquist Petersen, Verner Bjerge og Poul Anton Sørensen.

Formiddagsforedragene er gratis arrangementer, der kombinerer spændende foredrag med hyggeligt samvær - der er kaffe og kage, så medbring gerne din egen kop.