Bogtips

Det bedste vi læste i februar

Februar bød på bedre vejr - og endnu bedre læseoplevelser.

Spekulerer du på, hvad bibliotekarerne læser? Så er svaret: meget forskelligt. Her har vi spurgt ud, hvad de bedste læseoplevelser i februar var, og svarene svinger mellem billedbøger, biografier og meget andet.

Af Jette Holst

Jette har læst: en bevægende roman

”Dansen” er en bevægende og velskrevet fortælling om kærlighed, håb og en sindssygeanstalt.

Vi følger tre personer. Den unge kvinde Ella Fay, der bliver indlagt på Sharston Sindssygehospital i Yorkshire, efter at hun har smadret en rude på sin arbejdsplads. Ireren John Mulligan, der ligeledes er indlagt og har været det gennem flere år. Og endeligt er der Charles Fuller, der er assisterende læge på hospitalet.

Som et led i at prøve at helbrede patienterne bruger hospitalet musik. Og hver fredag er der dans i den store sal, hvor de mandlige og kvindelige patienter mødes. Resten af tiden er de skarpt adskilte. Det er i dansesalen, at John og Ella lærer hinanden at kende, og mødet ændrer begges liv.

Samtidig med at vi følger John og Ellas historie, kommer vi også ind under huden på den unge læge Fuller. Fuller har altid haft en stor passion for musikken og er kun blevet læge for at tækkes sin far. Han er også meget optaget af tidens diskussion om eugenik, hvor man i hælene på Darwins evolutionsteori vil fjerne uønskede træk ved at forhindre svagere individer af menneskeracen i at få børn.

Jeg læste ”Dansen” nærmest i et stræk. Det var utroligt spændende (og skræmmende) at læse om forholdene på Sharston. Det var nemlig ikke alle patienterne, som egentlig var syge. Flere var bare fattige og uønskede, men de kunne alligevel kun slippe ud, hvis lægerne raskmeldte dem. Derudover er portrætterne af de tre hovedpersoner utroligt fine og nuancerede. Alle tre gennemgår en skelsættende udvikling over det år, roman udspiller sig.

Anna Hope skriver i sit efterord, at hendes tipoldefar var indlagt på West Riding Pauper Lunatic Asylum, der ligger i Yorkshire, og som Sharston bygger på. Selvom romanen tager udgangspunkt i tipoldefarens historien, understreger Hope, at her ikke er tale om en-til-en-gengivelse af forholdene. Til gengæld er hovedpunkterne omkring eugenikkens historie i England korrekte, og det chokerede mig lidt at opdage, at Winston Churchill var tilhænger af planer om at sterilisere et betydeligt antal mennesker i England. Det samme var i øvrigt en lang række andre fremtrædende personer i samtiden på tværs af det politiske spektrum.