Bogtips

Det bedste vi læste i marts

Selv med Krimimessetravlhed blev der tid til at læse gode bøger.
Marts er en travl måned på Horsens kommunes biblioteker - især fordi Krimimessen løber af stablen, og der er meget, der skal på plads før, under og efter messen. Men tid til at læse skal der være, og jeg har spurgte folk, hvad den tid blev allerbedst brugt på i månedens løb. En enkelt krimi har listet sig ind på listen - ikke overraskende af Lida, der er en af drivkræfterne bag det store arrangement - men der er meget andet godt at vælge imellem.

Af Jette Holst

Anna har læst: En dagbogsroman

I forbindelse med et besøg af en skoleklasse her på biblioteket skulle jeg finde en række bøger frem skrevet i dagbogsform. Det er ikke en genre, jeg selv dyrker, så jeg var lidt på dybt vand. Pludselig sad jeg med ”Øen” af Nillou Zoey Johannsen i hænderne, jeg begyndte at skimme, og jeg fik mig noget af en overraskelse…

Det starter ud med en historie om en pige og hendes sociale liv i skolen: Hun skriver i sin dagbog om veninder og forelskelser og den slags normale ting. Historie er skrevet i et ligefremt sprog, som passer til den 12-årige pige, hvis øjne vi ser historien igennem. Men pludselig tager bogen en drejning: Hun og hendes familie er fra Iran, og familien skal flytte ud af lejligheden, forlade skolen og efterlade alle deres ting, for at flytte ud i en flygtningelejr på Øen. Her kommer hendes dagbogsskriverier kommer til at handle om helt andre ting: Om telt og våde soveposer og om fortvivlelse. Men familien beslutter at flygte endnu en gang.

Herfra må du selv læse dig til resten: Til hvordan deres planer om endnu en flugt går, og til hvorfor de mon egentlig flygtede fra Iran i første omgang. Jeg kan fortælle, at da jeg nåede til de sidste sider, havde jeg en klump i halsen, hjertebanken og kuldegysninger op og ned ad begge arme.

Hvert afsnit er kort, historien er hurtigt læst og spændende, men man skal være indstillet på et par omvæltninger undervejs, når historien skifter retning: Det er dog utrolig virkningsfuldt, fordi det afspejler de omvæltninger, som bogens hovedperson er tvunget til at forholde sig til.