Ludwig van Beethoven

Beethoven - 250 år

17.12.20
En af de mest betydningsfulde komponister inden for europæisk klassisk musik, Ludwig van Beethoven, ville i år være fyldt 250.

Det skal selvfølgelig markeres med et stort tillykke og fejring af den skønne musik. Da der ikke findes en officiel registrering af hans fødselsdato har vi valgt i stedet at gøre det i dag [d. 17/12] på hans dåbsdag.

Selvom du ikke nødvendigvis lytter til klassisk musik kender du med garanti en række af hans mest kendte værker som fx ”Skæbnesymfonien”, ”Måneskinssonaten”, ”Für Elise”, ”Ode an die Freude” og ”Missa Solemnis”. Værker der også meget tydeligt viser breden i hans virke – fra det ekstremt voldsomme til det meget følsomme.

Nedenunder finder du et par gode indspilninger af de nævnte værker.

Sammen med Mozart og Haydn tegnede Beethoven wienerklassikken. Men han eksperimenterede i den grad også med rytme, form og tonalitet, og han revolutionerede hvordan musik kunne lyde og hvor lang et værk kunne være. Til trods for stigende problemer med hørelsen og fuldt høretab som 49-årig.

Beethoven opnåede stor popularitet i sin samtid og blev et stort forbillede for de efterfølgende komponister i romantikken. Som geniet, der plaget af indre dæmoner og med rod i privatlivet, turde gå sine egne veje, vendte autoriteterne ryggen og skabte stor følelsesladet musik.

Lyst til at vide mere? Så kan jeg anbefale ...

Biografier der går et spadestik dybere ...