Året i musik - Hvad var højdepunkterne?

30.12.20
Snart skriver vi 2021 og det er tid til lige at se tilbage på året der gik. Hvad har været dine musikalske højdepunkter?

2020 har på alle måder været udfordrende for musikbranchen. Livescenen har været reduceret til et minimum med alle de kosekvenser som det naturligt medfører. Mange musikere har af gode grunde derfor valgt ikke at sende nyt på gaden til der igen kan følges op med koncerteren og anden promovering. Selvom der er blevet tænkt kreativt i form af fx drive-in koncerter, "De Grimmeste Aftner" og livestreaming. Selv nåede jeg lige akurat en sveddryppende koncert med Princess Nokia i Berlin få dage før alt lukkede ned, hvilket jeg i dag er dybt taknemmelig for. Ligesom jeg har nydt at det trods restriktioner har været muligt med livemusik på KulisseLageret. Må 2021 atter byde på koncerter hvor man kan skeje ud foran scenen sammen med vennerne og hvor musikernes blod, sved og tårrer sprøjter ud på en. Og da mange musikere har brugt pausen til at "skrive til hylderne" er jeg ikke et sekund i tvivl om at 2021 musikalsk set bliver et forrygende år.

Hvad har været dine musikalske højdepunkter? Her har du mine ...

ÅRETS DANSKE ALBUM

• "Group therapy" - Goss

Debut-album fra Mads Damsgaard Kristiansen (tidligere medlem af Reptile Youth). En velykket fussion af elektronisk pop og countryrock paket ind i en lækker produktion.

Andre gode danske albums fra 2020:

• "Brutal" - Drew Sycamore
  • "Kunsten at lade som om" - Angående mig
  • "Formskifter" - Joyce
  • "Epoker" - Sulka

ÅRETS DANSKE SANG

• "Solhverv" - Lord Siva

Hvem havde lige set at man ved at tilsætte en gedigen portion 80ér synths til et nummer af Humørekspressenkunne skabe noget SÅ catchy. Den perfekte antidot til 2020.

Andre gode danske sange fra 2020:

• "Formskifter" - Joyce
  • "Kastanjer" - Hymns from Nineveh
  • "The Game" - Dopha
  • "In favour of you" - Mekdes

ÅRETS UDENLANDSKE ALBUM

• "Fetch the bolt cutters" - Fiona Apple

Efter otte års stilhed kom der endeligt nyt fra Fiona Apple. Og hvilket album. Prædikatet mesterværk er helt på sin plads i dette tilfælde.

Andre gode udenlandske album fra 2020:

• "Punicher" - Phoebe Bridgers
  • "Future Nostalgia" - Dua Lipa
  • "Edna" - Headie One
  • "Rough and rowdy way" - Bob Dylan

ÅRETS UDENLANDSKE SANG

• "People, I´ve been sad" - Christine and the Queens

Musikalsk manifestation af det kollektive suk som har lydt i hele 2020. Den ultimative coronahymne. Eftertænksom synthpop af fineste karakter.

Andre gode udenlandske sange fra 2020:

• "Rockstar (feat. Roddy Ricch)" - DaBaby
  • "Midnight Sky" - Miley Cyrus
  • "WAP" - Cardi B feat. Megan Thee Stallion
  • "Can´t Do mush" - Waxahatchee

ÅRETS LIVEOPLEVELSE

• The Hu @ Voxhall [Aarhus] D. 16/1

Kombinationen af traditionelle mongolske instrumenter, strubesang og metal er intet mindre end forrygende, og The Hu er kongerne når det gælder hunnu-rock.

Andre gode liveoplevelser i 2020:

• Princess Nokia @ Astra Kulturhaus [Berlin] D. 6/3
  • Kellermench @ Voxhall [Aarhus] D. 20/11
  • Kops @ KulisseLageret [Horsens] D. 9/10
  • Joyce @ KulisseLageret [Horsens] D. 26/9

ÅRETS MUSIKPODCAST

Jazzens danmarkshistorie fortalt på en virkelig fængende og medrivende måde. Med Kresten Osgood som vært og speak af Steen Jørgensen.

Andre gode podcasts fra 2020:

• "Kontur" fra LOUD (i samarbejde med spillestedet Vega) - Link til programside
  • "Indbegrebet af ..." fra Heartbeats.dk - Link til programside
  • "Hvem er ..." fra DR/P3 - Link til programside
  • "Splittet til atomer" fra DR/P3 - Link til programside

ÅRETS BOGUDGIVELSE

• "Højskolesangbogen [19. udgave]" af Folkehøjskolernes Forening i Danmark

Debatten om den nye højskolesangbog har til tider været hård og uforsonlig. Personligt glæder jeg mig til at lære de nye sange at kende.

Andre gode bogudgivelser i 2020:

• "Sneums kalejdoskop: mennesker, steder og musik" af Jan Sneum
  • "Guldstykker: en uundværlig guide til 100 højdepunkter i klassisk musik og opera" af Søren Schauser
  • "Historien rocker: rockmusik og historie 1950-2020" af Thorkil Smitt
  • "Det syngende menneske: nye veje til forbundethed" af Anette Prehn