Almanya - Velkommen til Tyskland

06.11.14
Herlig og humoristisk feelgood-film om to kulturers sammenstød.

Almanya - Velkommen til Tyskland er en varm og velmenende beretning om to kulturers sammenstød og sammenføring. Det handler om forskelligheder og ikke mindst om ligheder i denne vaskeægte feel-good film.

Vi befinder os i Tyrkiet i 1964, hvor familiefaderen Hüseyin Yilmaz under primitive forhold kæmper for at brødføde familien. Rygterne om Tysklands mangel på arbejdskraft er nået til Tyrkiet og Hüseyin drager af sted i håb om at tjene gode penge. Han er fortryllet af den tyske levevis og det ender med, at familien bliver sammenført på tysk jord.

Inddragelsen i det tyske samfund er dog ikke uproblematisk for den tyrkiske familie, for både religion, sprog, skikke og skægvækst forekommer som diametrale modsætninger til det hjemmevante.

Efter krigen formåede Tyskland at samle sig igen og oplevede i begyndelsen af 1960´erne et enormt økonomisk opsving. Der var hårdt brug for arbejdskraft – mere end tyskerne selv kunne mønstre. Derfor hentede man hjælp udefra, hvor særligt tyrkerne udgjorde en stor andel af gæstearbejdere.

Almanya (Tyskland på tyrkisk) fortæller en gribende historie om denne epoke i det tyske samfund. Om det økonomiske mirakel og om kultursammenstødet. Filmen er en lille hyldest til tysk og tyrkisk kulturrigdom. En film, hvor de stereotype fordommene fremlægges med en herlig humor og et glimt i øjet.

Materialer