Smiley på micro:bit
Micro:bit er lavet til at lære om microcontrollere

Pop-up workshop: Prøv en micro:bit

14.10.19
Kom på biblioteket i efterårsferien og se og prøv en micro:bit

Selvom vi ikke lægger mærke til det, er vi i det daglige hele tiden i kontakt med micro-controllere. De sidder i alt fra kaffemaskiner til opvaskemaskiner og hjælper os med et utal af daglige gøremål. I virkeligheden er de blot computere i miniformat.

Det lyder måske en smule indviklet og fjernt. Men faktisk er microcontrollere kommet på skoleskemaet. DR har nemlig lanceret en storstilet kampagne, hvor alle skoleklasser på mellemtrinnet bliver tilbudt micro:bits, som er en speciel microcontroller, der er udarbejdet specielt til at kunne lære børn og andre nysgerrige, om hvordan denne teknologi fungerer. Kampagnen hedder ultra:bit og du kan læse mere om DR's projekt her

På onsdag i efterårsferien finder vi vores micro:bits frem på biblioteket, så både børn og voksne kan prøve kræfter med disse sjove og lærerige mini-computere. Der er både åben for børn, deres forældre eller bedsteforældre, samt for voksne der bare er nysgerrige på hvad en micro:bit mon egentlig ér.

DR har desuden sponsoreret et par ekstra micro:bits, som det vil være muligt at vinde med hjem.

Der er åbent i Horsens biblioteks nye kreative og teknologiske værksted. Værkstedet ligger på stueetage og der er åbent fra 12 til 15.