8 naturapps til gode naturoplevelser

23.04.20
Få mere ud af naturoplevelsen med en app ved hånden. Vi har udvalgt de bedste naturapps, som kan hentes gratis i Google Play og App Store.

DOFs Fuglebog

Dansk Ornitologisk Forening står bag appen, der ved hjælp af fuglens størrelse, farve og placering kan hjælpe dig med at bestemme alt fra den lille fuglekonge til den kæmpe havørn. Ved hjælp af appen kan du se billeder, høre fuglestemmer og læse om fuglenes biologi. Du kan krydse en fugleart af, når du har set eller hørt den, og på den måde holde styr på de fugle, du har set. Ved hjælp af kortet kan du også finde en enkelt fugleart og få vist de steder, hvor den oftest ses. Du kan hente appen DOFs Fuglebog i App Store her, eller i Google Play her.

Fungal Atlas – Danmarks svampeatlas

Her får du det, der står på pakken – et atlas over svampe i Danmark. Fungal Atlas indeholder en stor database over svampe i Danmark, en beskrivelse af svampene og ikke mindst et dynamisk danmarkskort med markeringer af, hvor svampene senest er observeret. Så hvis du står og mangler kantareller til din gryderet, fortæller Fungal Atlas, hvor du kan tage hen og finde dem. Du kan også indberette, hvor du selv har fundet svampe, og så har appen en feature, hvor du kan tage et billede af en svamp og få fortalt, hvilken svamp, det er. Bag appen står Københavns Universitet, Aage V. Jensens Naturfond og 15. juni Fonden. Fungal Atlas kan hentes i App Store her eller i Google Play her.

Livstræer

Livstræ-projektet under Naturstyrelsen skal være med til at udpege træer, der skal fredes. Især ældre træer er vitale for biodiversiteten i skovene. Der skal udpeges fem livstræer per hektar i statsskovene. Det betyder, at der over en årrække i alt skal udpeges og markeres 500.000 livstræer. Livstræerne beskyttes, så de kan blive ældgamle og huse sjældne og truede arter, indtil de dør og vælter omkuld i skovbunden. Det drejer sig bl.a. om svampe, mosser, laver, insekter, hulrugende fugle og pattedyr, f.eks. flagermus. Livstræer er vært for et rigt dyre- og planteliv og bidrager til en stor artsrigdom i vores skove. Vær med til at frede gamle træer via app'en Livstræer, som du kan hente i App Store lige her eller i Google Play her.

Naturbasen

Indberet dine naturobservationer direkte fra felten. Naturbasen er det ultimative redskab til dig, der færdes i den danske natur. Du kan bruge den til at finde ud af, hvilke af årstidens dyr, planter og svampe du kan finde omkring dig. Hvis du ser noget, du ikke kender, fx en plante, en svamp eller et insekt, kan app’en hjælpe dig med at få sat navn på arten. Du kan også bruge app’en til at indberette dine fund af flora og fauna til Naturbasen. Det kræver blot, at du har en profil på Fugleognatur.dk, hvor Naturbasen hører til. Endelig kan du få at vide, om du befinder dig i et særligt naturområde, fx i en nationalpark eller i et reservat. Hent appen Naturbasen i App Store her eller på Google Play her.

Naturguide

Med appen naturguide kan du finde vej til naturområder herunder hav og kyst i Danmark. Naturguide er udgivet af Danmarks Naturfredningsforening og med appen bliver du guidet til turforslag og får overblik over alle fredede områder i Danmark. Hvad enten du vil til stranden, skoven eller andre naturområder i Danmark, kan du finde ideer til, hvad du kan lave, og det er uanset årstiden. Hent appen på App Store her.

Opdag Havet

Hjælp WWF Verdensnaturfonden med at indsamle viden om danske havområders tilstand og biologiske mangfoldighed. Eller gå på opdagelse i allerede registrerede observationer nær din lokalitet. Du kan registrere udvalgte havdyr, havplanter og arter af tang. De er udvalgt, så de tilsammen giver et godt billede af havnaturens tilstand. Med appen registrerer du nemt og hurtigt dine fund i WWF’s database, og bidrager til at øge vores viden om den danske havnatur. Hent Opdag Havet på App Store her eller Google Play her.

Shelter

Find shelter- og overnatningspladser, du ikke kendte til. En shelter er et primitivt overnatningssted med ly for regn og vejrlig - et halvtag med tre lukkede sider. Der findes i Danmark flere hundrede af denne slags. Med al sandsynlighed ligger der også en tæt på dig, og dine bedste venner. Med Shelter på mobilen kan du hurtigt finde overnatning i nærheden, hvis du har behov for det. De shelterpladser du finder via app'en, er indberettet til Naturstyrelsen af kommuner og private. Nogle sheltere er helt nye, nogle er ti år gamle. Alle oplysninger om sheltere og overnatningspladser du finder hér, er at finde på hjemmesiden udinaturen. Og appen kan du hente på App Store her eller Google Play her.

Vild Mad

Appen er et værktøj, der hjælper dig med at gå på opdagelse i den danske, vilde, spiselige natur. Udforsk de mangfoldige landskaber, find de lækre råvarer og brug de unikke opskrifter i køkkenet. Med Vild Mad kan du udforske de danske spiselige landskaber, finde naturens lækre, vilde råvarer og lave lækre retter med unikke ingredienser. Du kan også planlægge dine sanketure efter landskab og undersøge strandens muligheder, og hvordan råvarer som blæretang, løgkarse, strandbede og sukkertang kan anvendes i køkkenet. Hent appen i App Store eller Google Play.

Oprindeligt skrevet af , Aalborg Bibliotekerne.