VINTER: 10 ting der giver varme på de kolde aftner

13.01.20
Vintertid er hyggetid. Med en lille indsats.

Det er koldt og mørkt. Vinden rusker i alt, hvad den kan få fat i, og kulden sniger sig forbi alle de barrierer, vi kan opstille. Og julen er længe overstået, så der er ikke engang gaverne at se frem til. Men det behøver heldigvis ikke være så træls - der skal så små midler til at gøre vinterdagene hyggelige.

Men her på biblioteket nøjes vi naturligvis ikke med små midler, så her er ti tricks, du kan bruge til at komme gladere gennem vinteren.

1. Varme drikke

Varme kan indtages - og smage godt. Jeg foreslår personligt chokolade.

2. Måske lidt ekstra varme

Du kan naturligvis skrue op for varmen - men du kunne også servere en gin.

3. Et projekt

Giv fingrene noget at lave - mulighederne er som fnug i en snestorm: overvældende. Jeg foreslår: hygge!

4. Nogen, der har det koldere

Det varmer altid om hjertet at læse om nogen, der har det værre end en selv. Eller i dette tilfælde: koldere. Så jeg vil foreslå denne:

5. Natur

Naturen hjælper på det meste - men årstiden indbyder måske ikke til lange vandringer i skoven. Måske har du en have, hvor du kan fodre fuglene og betragte dem - ellers er der Lars Jonsson smukke illustrationer i denne bog:

6. God mad

Måske fik du fed mad til det næste halve år i julen - men det forhindrer dig ikke i at nyde noget god mad. Og når det er vinter (og du sidder i sofaen og slapper af), så er det altså også tid til simremad.

7. En god roman

En god bog hjælper på det meste - og med eReolen behøver du ikke engang bevæge dig gennem kulden til biblioteket for at få fat i en. Og hvis du spørger mig, hænger vinterhygge og uhygge uløseligt sammen, så jeg vil foreslå denne, der kan få dig til at krybe endnu længere ned under tæppet:

8. En god film

Det samme gælder for en god film - og det kan du også hente via nettet. Så fluks på Filmstriben og find noget, der passer lige dig. Og hvis jeg skal foreslå noget med lune i stedet for iskold rædsel, må det være denne:

9. God musik

Musik varmer. Og hvad kunne varme mere end en 20 minutters lang udgave af "Sex Machine" udført af James Brown? Det burde i al fald give lidt farve i kinderne. Den (fra filmen "the Lost Tapes") og at hav af andre koncertoptagelser og musikdokumentarer kan du finde på Stingray Qello, som bibliotet også giver dig adgang til. Læs mere ved at klikke på logoet.

10. Et koldt bad

Ja, det er ikke sådan, jeg selv vil tilbringe en vinterdag, men biblioteket er for alle, så der skal være noget for enhver smag. Og nogle mennesker er vinterbadere - og hvis du tænker på det, kan du starte med denne bog: