Holmes & Watson

Vil du være den danske Sherlock Holmes?

22.03.22
Hvad skal der til for at blive en dansk Sherlock Holmes? Vi giver dig bøgerne.

Som barn drømte jeg om at blive Sherlock Holmes - ja, og Edderkoppen (som Spider-Man hed så langt tilbage i tiden), Zorro og diverse andre figurer, men mesterdetektiven var så afgjort blandt de første fiktive forbilleder, jeg fik mig. Det betød, at jeg forsøgte at huske nummerpladen, hvis jeg så en bil parkeret et mystisk sted, og generelt forsøgte at drage konklusioner på meget lille grundlag. Det var nok i det hele taget en god ide, at jeg ikke slog mig ind på privatdetektiv som et karrierevalg.

Men hvad skulle der til, hvis man gerne ville være en dansk Sherlock Holmes?

Det kan være svært at svare på - også fordi der findes så mange forskellige udgaver af Holmes (du kan finde et udvalg i vores artikel Alt om Sherlock Holmes - næsten). Men jeg synes, det rigtige sted at tage udgangspunkt i, er den første historie om det forbrydelsesefterforskende makkerpar - nemlig "Et studie i rødt". Her forsøger dr. Watson at gætte sit nye bekendtskabs job ved at lave en liste over dennes evner og begrænsninger. Og med den oversigt (i Ved Mette Wigh Tvermoes' oversættelse) har jeg lavet en litteraturliste, så du har muligheden for at blive en dansk Sherlock Holmes.

SHERLOCK HOLMES - hans begrænsninger

1. Viden om litteratur - ingen

Der er jo ingen skam i at blive bedre end forbilledet - og heller ikke i at snyde lidt. Så derfor vil jeg blot henvise til vores tidligere artikel om, hvordan du let kan lade, som om den litteraturviden er helt i top: Blær dig ved poolen.
Og så kan du jo læse lidt om, hvad Watson måske læste, når han fordrev tiden i lejligheden på Baker Street, i vores artikel Litterært, min kære Watson.

2. Viden om filosofi - ingen

Her kan biblioteket også levere en læseværdig tegneserie til formålet.

3. Viden om astronomi - ingen

Som beskrevet i vores artikel 5 ting du ikke vidste om Sherlock Holmes var hans viden om universet næsten pinlig. Det kan du gøre bedre - og så endda med en dansk bog.

4. Viden om politik - ingen

Det kunne man måske slippe afsted med i 1800-tallet, men levede han i dag, ville Sherlock være nødt til at vide mere. Og det gør du også. Så her er en let introduktion.

5. Viden om botanik - varierende. Ved meget om belladona, opium og giftstoffer i almindelighed. kender intet til praktisk havebrug.

Indrømmet, det er nok sjældent, at praktisk havebrug har den store betydning for løsningen af en mordgåde (men man skal aldrig sige aldrig). Her er dog et par bøger om giftige planter og lidt generel viden om giftmord.

6. Viden om geologi - praktisk, men begrænset. Kan ved første øjekast skelne forskellige typer jord fra hinanden. Har efter gåture vist mig pletter på sine bukser og ud fra deres farve og konsistens fortalt mig, fra hvilken del af London de stammede.

Det er et godt trick. Her er en bog om danske landskaber, så du også kan følge folk, selv om de ikke har lagt deres gåtur på Instagram.

7. Viden om kemi - meget indgående

En indgående viden kræver nok lidt mere arbejde - men her er i al fald tre bøger, der kan få dig i gang.

8. viden om anatomi - nøjagtig, men usystematisk.

Her får du  både den retsmedicinske vinkel og et par bøger om kroppens anatomi, hvis du nu skulle havne midt i en obduktion.

9. Viden om kriminallitteratur - uendelig. Han lader til at kende alle enkeltheder ved enhver rædselsgerning, der er blevet i dette århundrede.

Her er der mere end nok at gå i gang med - du burde nok møde op på Krimimessen eller gå til området 34.31 i bibliotekets faglitteratur. Men her er lige tre titler med fokus på det historiske.

10. Spiller udemærket violin.

Musik skal der til. Her er et par violinskoler.

11. Har glimrende færdigheder i singlestick, boksning og fægtning.

Singlestick og fægtning er ikke helt så moderne længere, og du må ikke gå rundt med et sværd på gaden, selv om du efterforsker en stor sag. Så her er i stedet et par bøger, der kan hjælpe dig i bokseform og med selvforsvaret.

12. Har en stor, praktisk viden om britisk lovgivning.

Det britiske er nok lidt ligegyldigt, men vi har naturligvis Karnovs Lovsamling med de danske love. Og så lige et par bøger, der er lidt mere interessante at starte på, tænker jeg.