Vi er kortvarigt smukke her på jorden af Ocean Vuong

09.07.20
Lille Hund er født i Vietnam men vokser op i USA sammen med sin mor og bedstemor

Den store amerikanske roman kan også være en lille kort roman på kun 276 sider. Ocean Vuongs delvist selvbiografiske debutroman har på kort tid opnået bestsellerstatus.

Romanen former sig som en brevroman fra sønnen Lille Hund til hans mor, som er analfabet. Lille Hund, - et vietnamesisk kælenavn, bliver født i Vietnam, men vokser op i USA sammen med sin mor og bedstemor. Der bliver en barsk barndom i Vietnamkrigens skygge. Men selv om han både bliver slået og mobbet i skolen klarer han sig godt igennem uddannelsessystemet.

Det er en både poetisk og voldsom fortælling som springer rundt i tid og sted, så man skal holde tungen lige i munden under læsningen. En af de vigtigste fortællinger i romanen er en kærlighedshistorie, som udvikler sig mellem Lille Hund og Trevor. De to unge mænd lærer hinanden at kende fra en arbejdsplads på landet hvor de høster tobak. Trevor kommer fra en ”white trash”-familie, og han kæmper med et heroimisbrug, som fører til alt for tidlig død. Læsningen sætter gang i hele følelsesregisteret og er absolut ikke for sarte sjæle.

Romanen rammer præcist de emner, som karakteriserer den ”store amerikanske roman”, ifølge Lars Ole Saurberg. Han skriver sådan i lex.dk: ”Tendensen i amerikansk litteratur i 1900-tallets sidste par årtier har været en større synlighed af og større opmærksomhed over for amerikansk kulturs mangfoldighed af etniske, geografisk, sociale, kønsmæssige og politiske grupperinger, et udtryk for multikulturel udvikling i den almindelige nationale bevidsthed."