Romanerne til dit sabbatår

18.07.19
Et vigtigt år kræver vigtige bøger - her er romanerne til dit sabbatår

I sidste uge skrev jeg om fem bøger, man burde læse i sit sabbatår. Og den opmærksomme læser lagde nok mærke til, at der kun var tale om faglitteratur, og at vægten nok var lagt på det alment dannende. Eller i al fald en god, bred viden om verden. Listen fremkom ved at spørge ud blandt bibliotekarerne; men når man spørger fem bibliotekarer om en god bog, får man fem forskellige svar - og mindst et par stykker, som stikker af i en helt anden retning.

I dette tilfælde skete det ved, at flere mente, et sabbatår inviterede til at læse SKØNlitteratur snarere end FAGlitteratur - for, som en kollega så rigtigt sagde: "Det er romanerne, jeg husker fra min egen ungdom."

Og det er naturligvis sandt. De gode fagbøger efterlader os nok mere vidende, men de gode romaner bliver siddende i følelserne, og det er følelserne, der tager mange af vores beslutninger. Den type bøger, vi læser, påvirker, hvordan vi forholder os til andre mennesker - se f.eks. denne artikel hos Scientific American om, hvordan det at læse litterær fiktion øger vores evne til at føle empati.

Men hvad bør man så læse i et sabbatår?

Jeg bad de af mine kolleger, som arbejder med skønlitteratur og ikke er taget på ferie, om at give deres bud, og det er blevet til denne liste - et bredt spektrum af historier, der har haft betydning for folk i deres liv. Og måske også vil have det for dig - eller en, du holder af.