Mig og Yngve af Tore Renberg

29.10.14
Vi er i 90'ernes Stavanger i det sydlige Norge. Historien om Jarle, Helge, Katrine og Yngve, kan godt minde noget om Klaus Rifbjergs 50 år gamle klassiker "Den kroniske uskyld".

17-årige Jarle bekender sig til punkmusik, patisantørklæder, den yderste venstrefløj og Katrine. Men kun lige indtil han møder Yngve, der er ny elev i gymnasiet. Jarle forelsker sig altopslugende, og den nye hemmelige passion giver ham problemer med at håndtere den velkendte hverdag med venner og kæreste.

Jarle er besat af Yngve, og han forandrer smag og holdning udelukkende for at kunne komme tæt på Yngve. Han bliver klippet, begynder at spille tennis og lytte til pop-musik. Situationen er uholdbar, og Jarles forsøg på at leve et forløjet dobbeltliv er dømt til at mislykkes.

Jarle bor alene sammen med sin fraskilte mor. Tore Renberg beskriver indfølt og nænsomt et varm og kærligt forhold mellem mor og søn. Historien om Jarle, Helge, Katrine og som fjerdemand drømmeprinsen Yngve ude i kulissen, kan godt minde noget om Klaus Rifbjergs 50 år gamle klassiker "Den kroniske uskyld". Læs en analyse på Litteratursiden.

Romanen er en del af en trilogi, og 1. delen er allerede udkommet på dansk. Den hedder "Kompagni Orheim", men de kan sagtens læses hver for sig.